Amatør & trackdays

Hvad er road racing / Trackdays?

Kort fortalt er Road Racing, ræs for motorcykler på lukkede asfaltbaner. Der findes mange niveauer, eller klasser, af motorcykelræs / Road Racing. De mindste af disse klasser kaldes "Mini Road Racing", disse er scooter, pocketbike, mini-moto, og mini-RoadRacing. Mini Road Racing køres typisk af unge kørere, men voksne er ikke udelukket.

De større klasser går under betegnelsen "Road Racing", og vælges ofte af ældre kørere, eller dem der allerede har erfaring fra motorcykel på gadeplan.

Alle kan, uanset erfaring og alder udleve drømmen om at kører på en rigtig GP-bane, som en "rigtig" racerkører.

På en trackday har du en unik mulighed for at få styr på dine evner og din motorcykel under kontrolleret forhold.

Alle mc typer kan bruges

Tidligere ville man have sagt, at touring motorcykler og dirtbikes ikke hørte hjemme på racerbanen. Men efterhånden som flere og flere kurser udbydes, kan man ikke afskrive nogle typer motorcykler, alle er velkommen. Dog skal det bemærkes at touringmotorcykler og dirtbikes hurtigt når max potentiale (og en tom tank) hvis du tager afsted for at køre ræs. Hvis man ønsker at kører ræs er en sportmotorcykle eller en supermoto et naturligt førstevalg til en fornøjelig trackday.

Det kræver minimum af forberedelse

Alt begyndelser er svær hvis man ikke får nogen hjælp. Som begynder og første gang på en racerbane skal man vide nogle ting, og det er på ingen måde raketvidenskab. På Trackdayguiden – begynder siden, vil du finde alt den information, du som begynder har behov for. Du vil finde information omkring kurser, motorcyklen, beklædning mv samt en masse gode råd og nogle elementerer regler i forbindelse med kørsel på bane.

Trackdaykørsel betegnes som en "ekstremsport", dog er det lagt mere sikkert at kører friskt på en trackday end på offentlig vej. Trackdays bliver afholdt under sikrede forhold, og der er altid kvalificeret redningspersonale i nærheden.

Mere motorkraft betyder ikke nødvendigvis at du er hurtigere. Tværtimod, som begynder har man hænderne fulde, bare ved at holde idealkurvene rundt på banen. Mere motorkraft medfører næsten altid at maskinen bliver sværre at kontrollere!

Hvordan afvikles en typisk trackday?
Ræs for alle! Hobby kørere, amatører og de professionelle

Da trackdays altid starter fra morgenstunden for at udnytte dagen, kan det kun anbefales at man overnatter i ryttergården eller i umiddelbar nærhed (hvis der er langt til banen). Man møder på banen om morgenen, hvor der startes med et maskineftersyn. Det er vigtigt, at alle cykler, som kører på banen, er sikkerhedsmæssigt helt i orden. (Se evt. tjeklisten under Motorcykel.) Dæk, bremser og støddæmpere skal være i orden - og løstsiddende dele eller lækage er selvfølgelig absolut forbudt.


Efter maskinsyn vil der blive indkaldt til informationsmøde af den pågældende arrangør. På informationsmødet vil kursisterne typisk blive inddelt i mindre grupper, som passer til dagens kørsel og blive orienteret om regler og opførsel på banen og i ryttergården.


På begynderkurser har hver gruppe sin egen instruktør. Der køres på banen i typisk tyve minutter, efterfulgt af tyve minutters instruktion om kørslen, ideallinier og køreteknik, efterfulgt af endnu tyve minutters pause inden næste *pas. (Læs mere om begynderkurser under kurser)

*pas: Et "pas" er et udtryk for den tid man kører på banen, "i mellem hvert pas kan man hvile ud."

Carousel Image