HVORDAN MAN KOMMER IGANG
Kør din gade MC direkte ind på banen
Kan man køre ræs på en rigtig bane med sin gade MC?
Lygter, bliklys og bremselys
Alle lys og lygter skal afdækkes med tape. Afdækningen sørger for at dine medkørere ikke blive forvirrede, når du bruger bremselyset eller hvis du kommer til at tænde bliklyset midt i et sving eller på langsiden. Hvis det er muligt kan man ydermere fjerne sikringen til lyset og helt slukke dette. Når lygter tapes til undgås også ”glasstumper” på banen ved et evt styrt.
Det kan ligefrem være en god ide at fjerne sikringen til forlygten, da nogle modeller kan have tendens til at blive så varme at tapen brænder fast på glasset.
Sidespejle
Sidespejlene skal som minimum afblændes, men dog helst demonteres når du kører på banen. Du skal holde fokus fremad på banen og ikke koncentrere dig om hvem der ligger bag dig.
Regulering af dæktryk
Når du kører på banen bruger du mere af din dækflade end når du kører på vej. Derved bliver dækkene varmere og trykket stiger i dækket. Et højere tryk i dækket påvirker vejgrebet så det reelt bliver mindre. Man kan derfor med fordel nedregulere trykket for at udjævne dette. Vent dog med dette indtil du har talt med nogle af de erfarne kørere / instruktører på trackdayarrangementet.
Støj- begrænsning
Har du en udstødning på som larmer, skal du huske at sætte en DB killer i den eller skifte til din orginale potte. På mange baner er der en støjgrænse på 95-98 DB. Det er surt at blive pillet ud arrangementet bare fordi din mc har en sprød lyd.
Speedo
Det kan være en god ide at tape dit speedo over. Det kan virke distraherende at holde øje med farten. Hold hellere øje med hvornår du skal skifte gear og “føl” farten. En gearindikator kan til gengæld være en god investering, derved kan man inddele sin kørsel i 1-6 trin og evt. let vælge et andet gear næste gang man tager samme sving og prøve sig frem.
God teknisk stand – Tjekliste
Vask motorcyklen så den er ren
Bremseskiver og bremseklodser er “lovlige”
Dæk er “lovlige”, husk dæk slides mere på bane, så minimum 2-3mm ved start (slicks er tilladt)
Efterfylde koblingsvæske og bremsevæske
Efterfylde olie
Efterspænde div bolte og skruer (Hjulaksel, kædestrammer osv., intet må side løst)
Kæden er strammet efter producentens anvisning
Afmonteret evt. topbox og tasker
Sikre dig at motor og bevægelige dele (oliefilter, bundprop, forgafler, affjedring mv) ikke har brud eller lækager
Fodhviler, bremse/koblings-greb samt styr/clipon må ikke have været beskadiget, dette kan medføre metaltræthed og være farligt
Vil du gerne have lidt mere udstyr på din baneracer?
Du kan købe dig fattig i udstyr til almindelig gadebrug, og du kan bruge endnu flere penge på udstyr til brug på banen. Listen af udstyr man kan købe, kan hurtig blive meget lang. Herunder finder du et udvalg af forskelligt udstyr, som du kan få stor glæde af på banen, men samtidig også vil kunne anvende på landevejen.
Hajfinne / tåbeskytter (toe chain guard)
En hajfinne, eller tåbeskytter, forhindrer, at foden kan blive fanget mellem kæden og det bagerste tandhjul.
Tåbeskyttere er obligatoriske til raceklasser på trackdays, men er et vigtigt og anbefales værdig sikkerhedsopgradering til enhver cykel.
Kølervæske
Vær OBS på at man på nogle baner ikke må kører med almindelig kølervæske på motorcyklen, idet evt væsketab på banen vil udgøre en sikkerhedsrisiko. Kølervæsken er en glykolholdig væske som er ”fedtet” og derved virker som olie på kørebanen. Kølervæsken udskiftes med almindelig destilleret vand. Husk at skifte tilbage til kølervæske, når du kommer hjem fra din trackdaytur.
Spørg din arrangør hvis du er i tvivl.
Crash pads
Skulle du være så uheldig at ligge cyklen ned i svinget, kan Crash pads afdæmpe skaderne væsentligt. Afhængig af hvilken MC du har, kan du montere Crash pads på forgaflen, stellet og bagsvingeren. Ved et styrt vil din MC glide på dine crash pads og derved skåne din MC.
Justerbare fodhvilere
Når du kører på banen, er du i langt højere grad afhængig af indstillingen af fodhvilerne end når du kører på vejen. Ved justerbare fodhvilere kan du indstille dem netop efter dit behov og derved optimere din sidestilling på motorcyklen.
Styrdæmper
En styrdæmper sørger for at dæmpe kraften på bevægelser i styret, som kan forekomme ved ujævnheder i vejen/banen. Mange motorcykler har en styrdæmper monteret fra fabrikken, men ellers kan det anfales at få den eftermonteret.
Armerede bremseslanger
Når du bremser skabes der et tryk i bremseslangen af bremsevæsken. Trykket løber igennem slangen og påvirker dine bremser, men vil også ”bevæge” sig på tværs i slangen og derved mister du noget af trykket på selve bremsen. Ved at bruge armerede bremseslanger har du ikke dette tryktab på tværs i slangen. Du kan derved nemmere regulere selve trykket på dine bremser og opnå bedre føling med dine bremser.
Hajfinnne/tåbeskytter
På bagsvingeren kan du montere en såkaldt ”omvendt” hajfinne. Formålet med dette er at mindske risikoen for at få hænder og føder i klemme i mellem kæden og tandhjul ved et evt. styrt.
Motorbeskyttelse
Visse dele af motoren er mere udsatte end andre ved et styrt. Lægger du din mc ned og laver hul på eks. motor- eller koblingsdækslet, kan det kræve en større renovering af hele moteren, inden du kan køre igen. Ved at montere motorbeskyttelse udenpå i form af dæksler i carbon eller hård plast, vil du slide på disse og forhåbentlig undgå følgeskader.
En motorcykel behøver ikke koste meget, en fin brugt baneracer behøver ikke koste over kr. 10.000,-. TrackdayGuiden har kigget brugtmarkedet igennem og fundet frem til disse rigtige gode bud på en begyndermotorcykler:
Overvejelser vedr. valg af MC
Med eller uden karburator: Regner du med at kunne presse din baneracer kan det være en god ide at vælge en MC med indsprøjtning, grunden til dette er at motorcykler af ældre dato med karburator lettere får problemer med netop karburatoren når denne presses.
Gode steder at kigge efter en RoadRacer
Starten - ud på banen
Du står ved startlinjen, og dit hjerte “racer” afsted. Snart er det afsted! Nu er du nødt til at holde hovedet koldt, kontroller hjelmen er låst! Og “off you go”! Hurtigt ud på banen, vær opmærksom, der kan komme kørere bagfra. Vig derfor væk fra den ideelle linje for at undgå en evt. farlig situation.
Er dækkene varme?
Hvis du ikke har dækvarmere, så betyder det at dækket skal varmes op, dette tager typisk to runder. HUSK, det kræver friktion for at varme dækkene. Kun gennem hård nedbremsning, nedlægning i svingene og acceleration opnås ønskede driftstemperatur. Dækvarmere kan være en god investering, forvarmede dæk er ikke blot sikrere, men slides heller ikke så hurtigt.
Kør DIN linje
Til at starte med vil du nok være usikker og ikke ønsker at være i vejen for andre. Hvis du opdager, at du er ved at blive overhalet, så må du ikke ændre din linje. Den anden kører bærer ansvaret for, hvor og hvornår der er plads til at overhale. Det er yderst farligt at forlade sin linje. Bliv på din linje og undgå at orienterer dig bagud nogensinde, det er den eneste sikre måde. Dette er også grunden til, at spejlene afmonteres.
MC´en er en pencel - banen dit lærred
Tag det roligt. Kør afslappet og øg dit tempo langsomt. Først når du er et med din maskine, føler dig tryg og afslappet vil du nå “målet”. Oplever du din hånd falder i søvn og du er øm i hele kroppen, er du nok for anspændt. Prøv at slappe af! Forestil dig at gashåndtaget og bremsen er bløde pendsler og banen er dit lærred. Og øg gradvist dit tempe i takt med at du føler dig tryg.
Udkørsel fra banen
Hold dig så tæt på kanten af banen som muligt ved indkørsel til pitten. Derved kan du ikke komme til at klippe en anden kører, ræk hånden ud med flad håndflade mod udkørslen. Så snart du er fri af selve banen kan du deaccelererer, HUSK ikke er slippe gassen for tidligt! Her er det en god ide at orrienterer sig bagud, inden du nedbremser. Der kan være kørerer bag dig.
TrackdayGuiden i ryttergården
Herunder er en liste med de trackdays hvor TrackdayGuiden er til stede i ryttergården og klar til at tage hånd om begyndere.