RYTTERGÅRDEN - Airbag
SIKKERHED - AIRBAG
Din hals og ryg er selvsagt vigtige at beskytte
Airbags til Road Racing findes primært i 2 udgaver
– Integreret i en læderdragt
– Integreret i en vest man tager ud over sin læderdragt.
Flere kendte mærker tilbyder læderdragter med indbygget airbags, fælles for denne typer er at når airbagen er udløst kræver dragten en tur forbi fabrikken for at blive “nulstillet”. Airbag i veste er noget mere alsidige og disse kan man selv “genlade” efter udløsning.
TrackdayGuiden har afprøvet 3 typer af airbagveste. Den mekanismen der udgør selve airbagen er ens for alle kendte airbag veste på det danske markedet idag, inkl. de veste TrackdayGuiden har afprøvet. Det er mærket Hit-Air, der producerer både under eget brand og også til de øvrige brands på markedet.
Helite airbag
Helite producerer mange modeller, TrackdayGuiden har fornøjelsen af at kører med Helite e-GP elektronisk airbagvest
e-GP
Der lægges særlig vægt på aerodynamikken med en vest der sidder tæt til kroppen.
For at gøre vesten endnu mere robust, er den fremstillet i 1,2 mm tyk kolæder. Den bløde bløde krave sikrer maksimal komfort og sikrer, at hjelmen understøttes optimalt.
Denne vest er udviklet og testet af racere til racere. Den ideelle løsning til dem, der ønsker god beskyttelse på racerbanen.
FORDELE:
– Elektronisk aktivering
– Udviklet til brug med læderdragt med pukkel.
– Lynhurtigt aktivering på 55 ms
– 25 timer batterilevetid og automatisk “low power mode”
ULEMPER:
– Ingen vi kan få øje på
Ligesom de andre Helite-systemer giver GP-Air beskyttelse til nakke, rygsøjle, bryst, bækken, nakke, hoved, kraveben og indre organer.
Hit-Air airbag
Hit-Air producerer mange modeller, TrackdayGuiden har tidligere testet 2 modeller, der er velegnet til Road Racing.
RS-1
4 farver, rød, hvid, blå og sort.
NW
Fås kun i sort
RS-1 beskytter nakke, bryst, ribben og ryg.
RS-1 er specielt designet til road racing. Denne vests nøgle egenskabe er at CO2 patronen er placeret på ryggen af vesten og ikke foran som på alle andre modeller. Dette gør at man har fri og uforstyrret bevægelighed på cyklen.
FORDELE:
– Effektiv beskyttelse af hele korpus.
– Udløser sidder bag på vesten og er derfor ikke i vejen på noget tidspunkt.
– God pasform uanset pukkestørrelse.
– Airbag puden fylder ikke meget og hæmmer ikke hovedets bevægeligehed.
ULEMPER:
– Kun enkelt lags nakke-airbag
NW beskytter nakken.
NW er en anvendelig vest til road racing. Denne vests nøgle egenskabe er at den er enkel og effektiv
FORDELE:
– Enkel pasform
– Dobbelt nakkeairbag, denne fastlåser nakke ved udløsning.
– Nødudluftningsventil.
ULEMPER:
– Udløser sidder foran på vesten og kan generer under kørsel
– Beskytter kun nakken
Hit-Air airbags virker således
Vesten forbindes med motorcyklen via en strop og en lille wire, som nemt klikkes af og på.
Ved styrt eller sammenstød, hvor føreren slynges af motorcyklen, bliver wiren stram – derved udløses en CO2 patron, som sidder i en lukket lomme for, eller bag, på Hit-Air vesten.
Efter en Hit-Air vest har været pustet op, siver luften langsomt ud. Når al luften er ude, kan man sætte en ny CO2 patron i og vesten er klar til brug igen.
Hit-Air vestene fungerer uafhængigt af motorcyklens elektronik og kan afhængig af model beskytter nakke, ryg, bryst, ribben, sider og hofter ved fald.
Spidi DPS vest
Findes i 2 farver, sort og gul
FORDELE:
– Vesten er i netform, den kan spændes godt ind til kroppen for at undgå at den flagre under høj fart.
– Der er 2 lommer i vesten, hvilke er praktisk til sygesikringskort, telefon, nøgler mv.
– Dobbelt nakkeairbag, denne fastlåser nakke ved udløsning.
– Vesten har en stor rygflade, denne muliggøre at man kan præge den med kørenummer, navn mv.
– Der medfølger brystskjold.
ULEMPER:
– Da vesten er heldækkende, og af et ikke særligt slidstærkt materiale, bliver denne let beskadiget ved styrt.
– Udløser sidder foran på vesten og kan generer under kørsel.
– Kan ikke justeres ind afhængig af pukketstørrelse, kun én indstilling
– Airbagpuden har ikke en nødudluftningsventil, som på tilsvarende Hit-Air “NW”
– Kraven hvor i selve airbagpuden befinder sig når den ikke er udløst er relativ høj og kan generer let under kørsel, især ved orientering bagud.
DMU - KRAV TIL LICENSKØRERE
Intet…