RYTTERGÅRDEN - Motor test
AFPRØVET
TrackdayGuiden har testet forskelligt grej på vores egne cykler, de erfaringer vi har gjort os er sammenfattet på denne side.
GripOne S3 TC/QS/LC/PL
GSX-R1000 2013
Installation (fysiske)
Installationen foregik relativt smertefrit. Selve kontrolboksen er en enhed der fungerer som en “piggy bag”, der sættes imellem den eksisterende EUCs kontrol og tændrørene, derfor skal tank og luftfilterkassen af for montagen, hvilket ikke er den store operation.
Med sensorerne medfølger universal beslag til montering på forgaffel, samt bagsvinger. Disse er dog meget universelle og vi måtte droppe at bruge de medfølgende beslag til den sensor der skulle monteres på bagsvingeren. Sensorerne aflæser hjulenes hastighed ved at registrerer de bolte der sidder på, henholdsvis bremseskiven på for hjulet og tandhjulet på baghjulet. Dette giver 6 målepunkter pr. hjulrotation.
Quickshift kontakten var let at monterer, her fulgte en gearstang med til at erstatte den originale.
Vi valgte at købe en gyro-sensor med sættet, for at forbedre systement evne til at aflæse cyklens vandrette og lodrette opsition. Denne krævede en relativ, både vandret, og lodret placering på cyklen i forhold til cyklen for at fungerer optimalt. Vi endte med at placerer denne “klistret” under benzinpumpen på tanken.
Med i sættet er også kontakter til montering ved styr, en LED lampe til aflæsning af funktioner, samt om TC mv. er aktiv. Der går kabeler fra for/baghjuls sensor, quickshifteren, gyrosensor, kontakter, LED og selvfølgelige alle 4 tændrør, hvilket resulteter i en del kabler som skal skjules / sættes fast. Disse er dog af god kvalitet og stikkene i selve GripOne enheden virker robust.
Installation (programmering)
Når alt er monteret skal man indlæse de grundindstillinger, der passer over ens med den MC systemet er monteret på. Der medfølger et USB datakabel, og man er nødsaget til at bruge en PC, da softwaren kun findes til Windows.
Programmet, samt USB driver, er let at installerer og fungerede ved 1. forsøg. Dog skal man huske at markerer den USB-port programmet finder for at læse/skrive til systemet.
På GripOne´s hjemmeside findes alle understøttede motorcykler, så det er bare at finde ens model og indlæse denne.
Når grundindstillingerne er indlæst, skal hjulomkreds og Gyrosensor position kalibreres og så er systemet ellers klar til brug med 3 præ difenerede følsomheder, der let vælges imellem på de medfølgende kontakter.
I brug
Traction control – Systemet har en præventiv “strategi”. Ved nedlægning drosles kræfterne propotionelt med fart og hældning. Dette virker meget trykhedsskabende, da det er umuligt at give for meget gas, som om man bevidst ligger fuld gas på midt i svinget. Neddroslingen virker ved at systemet cutter på en eller flere af tændrørene, hvilker let kan høres og også mærkes v. lave omdrejninger.
Quickshifter – Denne er fuldautomatisk. Da systemet aflæser selv omdrejninger og finder derfor selv ud af den optimale killtime, hvilket giver et ekstrem blød og præcis gearskifte.
Launch control – Denne aktiveres automatisk når cyklen har været slukket.
Wheelie control – I softwaren kan man frit indsille hvor meget wheelie du vil tillade og hvor kontant systemet skal slå ned på din wheelie.
Pit-limiter – I softwaren diffinerer man hvilke hastighed man ønsker cyklen skal begrænses til når denne er aktiv. Den aktiveres ved langt tryk på rød knap.
Yoshimura R77 fullsystem + race luftfilter
GSX-R1000 2013
Optimering
Den testede GSX-R1000 havde en flot lineær kurve til at starte med
-> den grønne kurve der ses på grafen herunder.
Motorcyklen havde 157 heste på baghjulet under testen.
Efter påmontering af Yoshimura R77 system, samt nyt race luftfilter. Blev der kørt en ny test af cyklen, momentkurven var fortsat pæn, men som det ses i kurven nederst i venstre kurve, var der nogle små udsving i mætningen af benzinen, (den røde kurve med udsving). Efter nogle småjusteringer af disse kørte vi en ny test og resultatet er den blå kurve herunder. Resultatet var 173.8 heste på baghjulet., en forøgelse på knap 17 heste.
Tweak
En funktion der er nyttig at slå fra i ECUen er “Deceleration Fuel Cut”, disable/deaktivers denne stopper indsprøjtning af benzin ikke ved deacceleration. Fordelen er at når man ruller gassen på igen, eksempelvis på vej ud af et sving, så kommer gassen ikke pludselig når indsprøjtningen starter igen.
Kædekit / gearing
Vi ændrede kæde og tandhjul til den lettere 520 frem for standard 530. Hvilket resulterede i den røde kurve på graden nedenfor. Samtidig blev cyklen gearnet ned, 1 tand mindre på det foreste tandhjul og 1 tand mere på bagtandhjulet, hvilket mindsker topfarten/hk og øger cyklens moment/acceleration.
Vægtreduktionen i kæde & tandhjul resultede i yderligere 1.7hk på baghjulet.
Dæk temperatur sensor
Test igang – erfaring kommer sommeren 2017.