RYTTERGÅRDEN - Michelin Power Rain

Michelin Power Rain - Test

Afprøvet på Mantorp Park i Sverige

Michelin Power Rain

Dæktryk Michelin Power Rain

  • For: 2.4 bar (min. 2.3 bar) 

  • Bag: 

    • Tung regn: 2.4 bar

    • Let regn: 2.2 bar

    • Optørring: 1.8 bar

Ægte regnvejrsdæk, til når det er rigtig vådt.

Hvad mener vi så med rigtig vådt først og fremmest. Tommelfingerreglen er at regnvejrsdæk benyttes når det sprøjter op fra dækkene fra asfalten, sprøjter det ikke, er det ikke vådt nok til regnvejrsdæk og dækkende vil blive slidt unødigt hurtigt og stå dårligere fast, så du går fra en win/win til en loose/loose situation.

Der kan benyttes dækvarmere på POWER RAIN, sæt temperatur til 40 grader. Dette anbefales især ved nye dæk, hvor filmen “brændes” af allerede ved 40 grader.

Som ses ovenfor køres regnvejrsdæk med et standard tryk på 2.4 i tung regn. Grunden til mindre dæktryk i takt med mindre våd asfast er at dækket hurtigere oparbejder varme, som medfører et øget dæktryk. Det er for at kompenserer for et varmere dæk at trykket sænkes.

Power Rain afprøvet af TrackdayGuiden

Vi havde i TrackdayGuiden fornøjelsen af at test Michelin POWER RAIN på Mantorp Park, i moderat temperatur og tung regn. 

Raceren, 2 x Yamaha R1 2020, blev sat i powermode D og de nye regnvejrsdæk blev varmet op af dækvarmere til behagelige 40 grader. Regnvejr på nye dæk er altid en slow start for os (klog af skade), tilliden til dækkene blev dog hurtigt bygget op og allerede på de første 2 pas kom vi begge op i fornuftigt regnvejrstempo. Ingen udskridninger og fin feedback gjorde at kørselen forblev tryg og stabil.

Slidtagen var meget sparsom. Med kørsel i rød gruppe op trackdays, niveau 3 ud af 4, har man regndæk til mange års trackdays! 

Læs vores andre test af Michelin dæk her