RYTTERGÅRDEN - Michelin Power Slick 2
Ryttergårdens emner
Michelin Power Slick 2 - Test
Afprøvet på Anderstorp Raceway & Mantorp Park i Sverige
Dæktryk Michelin Power Slick 2
For: 2.3 – 2.5* bar (36,2 PSI)
Bag: 1.5 – 1.7* bar (24,7 PSI)
* Target tryk efter seks omgange
Målgruppen er erfarne Trackday racers !
- Maksimalt greb sikrer hurtigere omgangstider
- Gode præstationer fra starten
- Performance made to last
“Maksimalt greb sikrer hurtigere omgangstider“
Brugen af MICHELIN 2CT+ Technology på bagdækket og MICHELIN 2CT Technology på fordækket giver maksimalt greb ved kørsel ligeud og stabilitet og gode præstationer ved hældning.
Gode præstationer fra starten
Syntetiske komponenter fremmer ultrahurtig opvarmning, hvilket betyder, at dækvarmere anbefales, men ikke er obligatoriske.
Performance made to last
Konstant gode præstationer over en enkelt omgang eller lange løb på grund af slidbanens gummiblandinger med kønrøg.
Power Slick 2 afprøvet af TrackdayGuiden
Kørselsoplevelse: Skiftet til Power Slick 2 fra Power 5 gadedæk resulterede i en dramatisk forbedring i greb og stabilitet. Især ved sving og acceleration føltes dækkene mere sikre og pålidelige, hvilket gav en øget tillid til at udforske grænser på banen. Korrekt dæktryk og temperatur er dog essentielt for optimal ydeevne.
Holdbarhed: Dækkene viste sig at være holdbare over flere dages kørsel. Under rette forhold, med aktiv styring af dæktryk og temperatur, kan man forvente at få fire til fem køredage ud af et sæt Power Slick 2-dæk i det røde til sorte gruppeområde og endnu længere i blå gruppe.
Konklusion: Power Slick 2-dæk er ekstremt potente og tilbyder enestående greb og stabilitet på banen. De har et bredt ydeevnevindue, men for at få mest ud af dem skal man være opmærksom på korrekt dæktryk og temperatur. Med den rette opmærksomhed på disse aspekter er dækkene en fremragende investering for banekørere, der ønsker at forbedre deres præstationer.
Deepdive på Power Slick 2 med Steffen
På en tre-dages Trackday på Anderstorp her i foråret, monterede jeg et sæt Michelin Power Slick 2-dæk efter at have kørt halvanden dag på Power 5 gadedæk. Power 5 viste sig at have en acceptabel præstation for de to langsommere grupper, men når du bevæger dig ind i den hurtige rød/sorte zone, kan Power 5 ikke følge med længere. Så jeg besluttede mig for at tage skridtet op til Power Slick 2. Et andet alternativ kunne have været Power Cup 2, som er en skåret version af Slick 2. Power Cup to har med sine skæringer, hurtigere og bedre evne til at bygge og bevare dækvarme for at sikre bedre greb. For det er varmen, der giver os det greb, som vi søger på banen.
Det var som nat og dag at skifte til Power Slick 2. Straks mærkede jeg en dramatisk forbedring i både greb og stabilitet, både når jeg gik ind i sving og når jeg åbnede for gassen på vej ud af dem. Jeg kunne føle, at dækkene gav mig den tillid, jeg havde brug for til at udforske mine grænser. Dog havde jeg ingen tidligere erfaring med Michelin-dæk, så jeg skulle arbejde på at forstå, hvordan dækkene fungerede i forhold til slid, temperatur og dæktryk. Min rejse var kun lige begyndt.
Næste etape var fire dage på Mantorp Park. Den første dag bød på regnvejr, så jeg startede med Michelin Power Rain-dæk, men eftermiddagen blev tør, og jeg kunne endelig tage mine slicks i brug. Min rejse fortsatte, og min tillid til dækkene voksede yderligere. Vores besøg på Mantorp Park inkluderede uvurderlig støtte fra Filip Backlunds Michelin-eksperten Markus, som arbejdede tæt sammen med os i Trackday Guiden. Hans råd om Michelin-dæk var yderst gavnligt. Han forklarede, at Michelin-dæk har en blødere konstruktion, hvilket betyder, at affjedringen skal være mere tilgivende og mindre aggressiv for at opnå de bedste resultater. Ud over at kontrollere temperaturen er det afgørende at finde det rette dæktryk, der holder dækket inden for det optimale temperaturområde i forhold til dit tempo og niveau. Se vores dæk-nørd-video med Markus på Trackdayguiden.dk eller YouTube.
Justeringer i affjedring, dæktryk og gashåndtag blev alle en del af processen. Til sidst opnåede jeg et jævnt og ensartet slid på begge dæk, hvilket indikerede, at jeg var på rette spor. Med dækvarmere indstillet til 80 grader, et dæktryk på 2,5 bar foran og 1,5 bar bagpå, formåede jeg at forbedre mine omgangstider betydeligt. Jeg ramte til sidst 1:26 uden at presse mig selv ud over min komfortzone. På dette tidspunkt havde jeg kørt i fire dage med det samme sæt dæk og kunne nu godt mærke at præstationen i dækkene var dalene.
Senest gik turen til Anderstorp igen med tre køredage. Her startede jeg midt på dag 1 med de samme Slick 2-dæk, efter at have kørt min R6 i starten af dagen. Desværre nåede jeg aldrig at sætte en tid, da jeg oplevede nogle tekniske udfordringer, der tvang mig til at tage et par ture gennem pitlane. Til sidst endte jeg
med en forhjulsudskridning i det sidste sving, og det var tydeligt, at mine dæk ikke havde den optimale temperatur. Selvom mit ego gerne ville finde andre undskyldninger, var der ingen tvivl om, at det var nedkølede dæk og nogle kørefejl, der var skyld i uheldet. Der måtte arbejdes på motorcyklens opsætning resten af dagen.
På dag to besluttede jeg mig for at starte på et helt nyt sæt Slick 2-dæk. Igen blev jeg nødt til at fokusere på dæktrykket. Jeg justerede til 2,4 bar foran og 1,6 bar bagpå. Dette var for at opretholde en tilstrækkelig dæktemperatur og undgå pludselige skift i temperatur, der kunne føre til ujævnt slid og potentielt farlige situationer. Det er vigtigt at understrege, at det rigtige dæktryk ikke er en universel konstant. Det afhænger af en række faktorer såsom lufttemperatur, overfladetemperatur, vindforhold, asfaltens beskaffenhed, bremsezoner, sving og langsider m.m. Så det er noget, man altid skal finjustere og tilpasse.
De to efterfølgende dage med det nye sæt dæk var en succes. Mine omgangstider begyndte at falde, og min tillid til dækkene voksede. Jeg formåede at køre en tid på 1:41 og havde følelsen af, at der stadig var mere potentiale i dækkene. Det var en værdifuld læreproces om betydningen af korrekte dæktryk og temperaturer på banen.
Konklusionen på denne rejse er klar: Power Slick 2-dæk er ekstremt potente, hvis du aktivt overvåger og justerer temperatur og dæktryk pas efter pas. Dækkene har et bredt ydeevnevindue, hvilket betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om mangel på greb, selvom du ikke rammer det nøjagtige dæktryk. Men for at få mest muligt ud af dem skal du lære at bruge dem korrekt. Du kan trygt bruge Power Slick 2-dæk fra den blå gruppe og opefter, og de vil også klare sig godt i sort gruppe, hvor næste skridt er Power Performance. Et tip, jeg lærte af Michelin-supporten på Mantorp Park, er at sikre, at temperaturen, du kører ud med, er den samme, som du kom ind med. Hvis dine dæk holder sig ved 70 grader på banen, skal dine dækvarmere også være indstillet til 70 grader. På den måde undgår du at miste greb, mens du øger din hastighed gennem passene.
Så længe du aktivt arbejder med dæktryk og temperatur, kan du forvente at få fire til fem køredage ud af et sæt Power Slick 2-dæk, hvis du kører i det røde til sorte gruppeområde, mere hvis du kører i blå. Min rejse med disse dæk fortsætter, og jeg ser frem til at udforske deres potentiale endnu mere.