RYTTERGÅRDEN - Affjedring – løsningsskema

OBS - JUSTER KÆDEN!

 

AFFJEDRING - LØSNINGSSKEMA

På denne side vil du finde et løsningsskema der kan hjælpe dig på vej med at fejlfinde på din affjedring.

OBS: Juster én ting af gangen! Findes fejlen ikke efter gennemgang af skemaet og er alt prøvet er der følgende muligheder for justering:

  • Udskift forgaffelolie: Der kan justeres i mængden og tykkelsen på olien, viskositeten.

 

  • Udskiftning af fjedre: Er man en tung person kan det være en fordel at købe hårdere forgaffelfjedre.

 

  • Justering af forgaffelben højden: Gaffelbenene skuppes længere op i gaffelbroerne

 

 

Følgende skema er venligst stillet til rådighed af HyberPro

Hvordan du bruger løsningsskemaet

Numrene i tabellen angiver løsningens sandsynlighed hvor 1 er den mest sandsynlige.

Bemærk at dette skema kun indikerer de mest almindelige problemer og angiver de mest sandsynlige løsninger.

Hent som PDF-fil

Affjedringsparameter
Problem
Fjeder forspænding forRetur dæmpning forKomp. dæmpning forFjeder forspænding bagRetur dæmpning bagKomp. dæmpning bagRide højde / geometriNoter
Lange hurtige sving: Cyklen understyrer / cyklen rejser sigFormindskØgFormindskØgFormindskØgSænk front / Hæv bagendeForenden kører for højt gennem svinget (flere mulige årsager)
Lange hurtige sving: Cyklen overstyrer / cyklen falder indadØgFormindskØgFormindskØgFormindskHæv front / Sænk bagendeForenden kører for lavt gennem svinget (flere mulige årsager)
Korte langsomme sving: Cyklen overstyrer / cyklen falder indadFormindskØgFormindskØgFormindskØgSænk front / Hæv bagendeForenden kører for højt gennem svinget (flere mulige årsager)
Korte langsomme sving: Cyklen understyrer / cyklen rejser sigØgFormindskØgFormindskØgFormindskHæv front / Sænk bagendeForenden kører for lavt gennem svinget (flere mulige årsager)
Forenden dykker overdrevent voldsomt, men bunder ikke ud  Øg    Cyklen overstyrer almindeligvis også i hurtige sving, for hurtig indstyring / falder indad
Forenden rejser sig for hurtigt efter bremsning / vanskelig indstyring til sving Øg     Cyklen understyrer almindeligvis også i hurtige sving
Bagenden synker hurtigt sammen under acceleration   Øg minimalt(2) Øg(1) Cyklen understyrer almindeligvis ved acceleration ud af lange sving
Baghjulet mister greb under hård opbremsningØg(3) Øg(2)Formindsk(4)Øg(1)  Det føles som om bagenden “drejer omkring forhjulet”. Cyklen dykker voldsomt under bremsning.
Tankslapper / wobble, forenden ryster ved høj fart og hurtig acceleration Formindsk(2)  Øg(3)Øg(1)Sænk(4) front / Hæv bagendeForhjulet har mindsket greb. En styrdæmper kan mindske følelsen af ustabilitet
Cyklen “slingrer” i lange hurtige sving Øg(2)Øg(4) Øg(1)Øg(3) En styrdæmper kan mindske følelsen af ustabilitet
Affjedringen komprimeres over en serie ujævnheder / al affjedringsvandring opbrugt. Hvis forenden komprimeres (overstyrer i hurtige sving) Formindsk  Hvis bagenden komprimeres (understyrer i hurtige sving) Formindsk  Affjedringen overdrevent returdæmpet. Kørslen føles hård og stødende
Affjedringen føles stødende og “låst” over ujævnheder / ujævnheder kan føles gennem stellet.  Hvis forenden føles stødende: Formindsk  Hvis bagenden føles stødende: Formindsk Kørslen føles hård og stødende når cyklen “slår imod” eller “slår smut” hen over ujævnheder