ARRANGØR - Mestersvinger

0.0/5

Lav en anmeldelse

Læs anmeldelserne her på siden

Mestersvinger

Instruktør:

JA

Fotoservice:

NEJ

Løbsarrangør:

NEJ

Forplejning:

NEJ

Målgruppe:

Begyndere

dB grænse:

Max 95dB

MC-transport:

NEJ

Hjemmeside:

OM Mestersvinger

Det originale køretekniske kursus, hvor du under trygge rammer, ordnede forhold og struktureret instruktion øver den bedste måde at køre på din motorcykel – rundt i kurverne og de skarpe vejsving.

Ring Knutstorp (hjemmebanen) har et særdeles spændende forløb, som giver dig de bedste muligheder for at lære optimal håndtering af din motorcykel i meget varierende vejsving.

Du er sammen med en erfaren instruktør både under kørslen og ved efterfølgende briefing, hvor der instrueres og diskuteres køreteknik og ideallinier.

På dette kursus er der ikke tale om race – overhaling er forbudt, og der testes ikke topfart på langsiden.

Kurset henvender sig til alle motorcyklister, som holder af at køre på motorcykel og som ønsker at lære kunsten. Er du erfaren eller helt ny motorcyklist, har du en stor, en lille, en ny eller en ældre motorcykel, så har vi det rigtige kursus og finder den rigtige kørsel til dig.

 

Hvem er Mestersvinger?

Mestersvinger har siden 1996 været arrangeret af foreningen SVSK (Små Veje Store Kager).

Information

Motorcykel / Udstyr

Din motorcykel

Mestersvinger-kurserne holdes på Ring Knutstorp få kilometer øst for Helsingborg, Sverige, på miljø dage, hvor det ikke er tilladt at larme ret meget.

Selvom vi jo betragter lyden fra vores motorcykler som musik, findes et omfattende regelsæt for, hvor megen lyd motorcyklerne må afgive.

På Mestersvinger-dage må køretøjerne ikke støje mere end gældende regler for brug af motorcykler på offentlig vej i Danmark. Derfor: Hvis din cykel ikke har originale lyddæmpere på, og støjer mere end at den kan godkendes ved et Dansk syns sted, skal den støjdæmpes yderligere inden maskinkontrollen, ellers skal du ikke regne med at blive lukket ind på banen.

Eksempel på yderligere støjdæmpning, som normalt godkendes i maskinkontrollen:
Uoriginale lyddæmpere der er velfungerende og ikke er udbrændte i dæmperindsatsen og samtidig er monteret med DB Killer, så de ikke støje mere end en nysynet, trafik-klar motorcykel. Sørg derfor for, at få monteret din DB Killer, eller prøv at fylde nogle metal grydesvampe i hullet og afslut med et ståltråds bur, for tilsvarende dæmpning.

Det er yderligere et absolut krav, at din motorcykel enten er indregistreret eller er monteret med fast prøveskilt.

Dit udstyr

Sikkerheden er altid højeste prioritet når man kører på motorcykel. På Mestersvinger-kurset forventer vi derfor, at du bærer hjelm, motorcykeldragt (både bukser og jakke), støvler og handsker, når du kører.

Kursusforløb

Vi mødes på banen om morgenen, hvor der startes med et maskineftersyn. Det er vigtigt, at alle cykler som kører på banen, er sikkerhedsmæssigt helt i orden. Dæk, bremser og støddæmpere skal være i orden - og løstsiddende dele eller lækage er selvfølgelig absolut forbudt.

Efter maskinsyn vil der være morgenmad i banens cafeteria.

I cafeteriaet vil der endvidere være briefing ca. kl. 8.15. Her inddeles kursisterne også i mindre grupper, som passer til dagens kørsel. Hver gruppe har sin egen instruktør og kører på banen i tyve minutter efterfulgt af tyve minutters instruktion om kørslen, ideallinier og køreteknik. Her efter har man tyve minutters pause til at gøre klar til næste pas.

Det er vigtigt at skabe homogene grupper for at alle får mest muligt ud af deres kørsel. Det kan derfor blive nødvendigt at flytte kursister fra en gruppe til en anden.

Selve kørslen forløber således, at tre grupper ad gangen er ude på banen. Instruktøren sørger for at holde sin gruppe samlet, og der praktiseres generelt to typer kørsel:

  • Instruktør forrest. Kursister på samme linie med passende indbyrdes afstand. Pladsbytte på langsiden med lav fart. Forreste kursist ud til højre, farten ned og om bag i rækken. Øvrige kursister trækker frem bag instruktøren.
  • Kursist forrest. Instruktøren umiddelbart efter forreste kursist, øvrige kursister bag instruktøren med passende indbyrdes afstand. Pladsbytte på langsiden med lav fart. Førende kursist ud til højre, farten ned og om bag i rækken. Næste kursist op foran instruktøren. Øvrige kursister trækker frem bag instruktøren.

Langsiden betragtes i kursussammenhæng som en ganske uinteressant transportstrækning. Alle kan køre hurtigt ligeud på to hjul. Vi benytter langsiden til – med lav fart – at få samling på gruppen, og til at bytte plads som planlagt.

Hovedreglen for kørsel på banen er: KØR HENSYNSFULDT! Undgå at presse dig selv eller andre. Kør gerne nær grænsen, men ikke over! Gult flag betyder vær ekstra opmærksom. Rødt flag betyder sænk hastigheden og kør i pit. Ternet flag betyder, at passet er slut, kør i pit næste gang.

Grundkurser er anbefalet af Rådet for Sikker Trafik efter en undersøgelse af trafikuheld for motorcykler. Mestersvingers hovedvægt går på øvelser i landevejshastighed, men ved at indføre 2 ekstra øvelser i slalomkørsel og en øvelse med nedsat friktion i sving opfylder Mestersvinger Rådets anbefalinger for mc-grundkurser.

  • Slalomøvelsen gennemføres ved udkørsel fra pit til bane. Det er en keglebane opstillet efter præcis de retningslinier der kræves til køreprøven. Øvelsen gennemføres 3 gange af hver kursist.
  • Nedsat friktion er de fleste motorcykelister nervøse for, men i denne øvelse lærer du hvad der sker og hvor meget (hvor lidt) der sker hvis hvis du passerer lidt løst underlag i en kurve. For mange en AHA-oplevelse – er det ikke andet! Og det er øvelsens konklusion: Det er uhensigtsmæssigt at gå i panik hvis noget uforudset dukker op. Motorcykel, dæk og du er bedre til det end du tror. Vi prøver øvelsen 3 gange pr. kursist.

Erfaringen viser, at de fleste oplever at køre hurtigere og samtidig mere sikkert - og dermed med større fornøjelse - efterhånden som dagen skrider frem. Når kursusdagen slutter, er alle mætte for den dag - det går dog an at køre en hyggetur hjem til aftensmaden.

Der er gratis selvservice af kaffe og the i ryttergården mellem alle pas.

Særlige forhold

Kursusafgiften omfatter kørsel på anlægget ifølge arrangørens program. Indbetalt kursusafgift refunderes kun, hvis arrangøren må aflyse kurset.

Deltagelse sker helt og holdent på eget ansvar, og ved tilmelding fraskriver man sig udtrykkeligt muligheden for at rejse erstatningskrav mod arrangør, instruktører eller det køretekniske anlæg. Kørsel - eller forsøg på kørsel - under påvirkning af alkohol, stoffer eller medicin er ikke tilladt.

MC forsikring når du er på kursus
Alle indregistrerede motorcykler er dækket af en ansvarsforsikring - også på et køreteknisk kursus som Mestersvinger, hvis du skulle være så uheldig at påføre andre en skade.

Derimod er det ikke sikkert, at dit forsikringsselskab vil dække en eventuel kaskoskade - altså en skade på dit eget køretøj. Flere af de store forsikrings-selskaber som Codan, Gjensidige og Topdanmark har dog givet tilsagn om fuld dækning ved Mestersvinger-kurser.

Bemærk, at ansvarsforsikringen på lejede prøvenummerplader ikke gælder ved kørsel i udlandet.

Derimod kan du eventuelt kontrollere om dit forsikringsselskab vil dække en kaskoskade - altså en skade på dit eget køretøj. Flere af de store forsikringssel-skaber som Codan og Topdanmark har givet tilsagn om fuld dækning ved Mestersvinger-kurser. Ønsker du absolut vished, inden du tilmelder dig et kursus, kan du kontakte dit forsikringsselskab og forklare hvad du skal deltage i. Henvis gerne til denne hjemmeside, hvor kurserne er detaljeret beskrevet.

Mestersvinger har siden 1996 været arrangeret af foreningen SVSK (Små Veje Store Kager).

Det praktiske

Mødetid og maskineftersyn er ved banen kl. 7.15 på kursusdagen.

Ring Knutstorp er beliggende ved vej 109 i Kågeröd i Svalövs kommune - ca. 35 km sydøst for Helsingborg – ca. 100 km fra Kastrup og over broen. Du finder yderligere information om banen på www.ringknutstorp.com

Har du behov for overnatning i forbindelse med kurset er der flere muligheder.

Det er muligt at slå telt op lige før nedkørsel til baneområdet, hvor der også findes bade- og toiletfaciliteter. Dette er gratis.

Det er også muligt at overnatte i hytter/campinghytter ved banen. Yderligere information og booking af hytter finder du på www.ringknutstorp.com under ”boende”. Her skal du selv medbringe sovepose. Cafeteriet har ikke åbent efter kl. 14.

Ca. 15 km fra banen ligger byen Röstånga, hvor der findes et glimrende gästgiveri/vandrerhjem. Læs alt om dette sted (også beliggenhed og bestilling) på www.rostangagastgivaregard.se

Der er også andre overnatningssteder i omegnen, men book endelig i forvejen.

Selve kørslen på banen foregår fra kl. 9-16. Du kan ikke tanke benzin på banen, men i pauserne kan du køre ca. 2 km. til den nærmeste by, Kågeröd, for at tanke op. Der er to tanke med automat.

I Kågeröd findes der både kiosk og dagligvarebutik.

Ingen events fundet

Anmeldelser

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}