RYTTERGÅRDEN - Michelin Power 6
Ryttergårdens emner
Michelin Power 6 - Test
Afprøvet på Anderstorp Raceway i Sverige
Dæktryk Michelin Power 6
For: 2.1* bar (30,5 PSI)
Bag: 1.9* bar (27,5 PSI)
* Koldt dæktryk
Målgruppen er gadekørere der lejlighedsvis kører trackdays.
Sæsonen startede på Michelins Power 6 på Anderstorp Raceway i foråret.
Et dæk som vi i TrackdayGuiden havde store forventninger til.
Der er i RoadRacing et behov for et dæk, som dels kan fungere som bindeled imellem et slickdæk og et regnvejsdæk i fugtige miljøer, samt et dæk som er nemt at få bid på, ved selv lidt lavere hastigheder.
Specifikationerne i Power 6 lagde op til, at netop dette ville være tilfældet.
I TrackdayGuiden bruger vi meget tid på instruktørkørsel. Ofte med helt nye, eller lettere øvede deltagere. Derfor er det altafgørende, at vi som instruktører har et dæk, hvor vi kan koncentrere os helt og aldeles om vedkommende som får undervisning, og ikke selv bekymre os om nedkølede og glatte dæk på vores egne maskiner. I takt med at deltagerne får mere tempo på banen, skal vi ligeledes kunne tilrettelægge vores køre stil og tempo uden at bekymre os om dækkene.
Power 6 viste sig her at have rigtig gode egenskaber. Det er et dæk som ikke bør presses alt for hårdt, men som omvendt er nemt at bevæge sig ud på banen på. Ved ca. 80% pres af egne kompetencer, var dækket behageligt indenfor komfortzonen. Det er et dæk som gør det absolut bedst, i Grøn/Gul samt Blå klasser. Ligeledes disse grupper vi oftest kører instruktørkørsel i.
Dækket var forudsigeligt på både Anderstorp, men også på en mere kuperet bane som Knutstorp, så sætter stort pres på særligt fordækket i ”Gryden” som er banens mest udfordrende sving, som både presser greb og affjedring.
Vi kan på især de svenske baner, have ustadigt vejr som også giver Power 6 en plads som et ”Intermediate” dæk i de måske lidt mere fugtige miljøer.
Tider hvor det er for glat til slicks, men for tørt til regnvejdsdæk.
Der blev kørt 2 pas med lidt vand på banen, som slet ikke var at bemærke. Dog skal det siges, at der ikke blev givet meget gas på disse 2 pas.
I forhold til slid, var der med overvågning af dæktryk og temperatur et rigtig flot og ensartet slid på Power 6.
Power 6 er derfor et dæk som er bedst egnet som de lidt nyere eller lettere erfarne på bane, hvor god holdbarhed og lette køreegenskaber er i højsædet. Presses de for hårdt, er den naturlige overgang inden eksempelvis – Michelin Cup 2. Et blødere dæk med mere bid, men som omvendt også vil have et øget slid.