Er et grundkursus i køreteknik, hvor du udvikler dine færdigheder med øvelser i bl.a. bremsning, undvigemanøvrer og slalom – og samtidig træner svingteknik
Afvikles som et kørekursus i svingteknik, og deltagerne placeres efter kompetence på tre forskellige hold (langsomt/medium/hurtigere)
Her køres mærkbart hurtigere end i Grøn og med fulde baneomgange. Deltagerne kan trække på Racing4Fun’s masterkørere efter lyst og behov.
Tempoet i denne klasse er noget hurtigere end i Blå, og her er der ligeledes masterkører på banen.
Den hurtigste klasse, som derfor fordrer solid baneerfaring.
Bag Racing4Fun står Rikke Christiansen og Klavs Lyngfeldt, som indledte deres samarbejde på den danske udgave af motorcykelmagasinet Bike, hvor Rikke læste korrektur, og Klavs var redaktør.
Rikke var tidligere en flittig trackdaykører, og hun lufter stadig sin MV Agusta Brutale på den snoede asfalt.
Klavs kørte roadracing i 80’erne, og han var med til at starte kørekurset Mestersvinger, hvor han fortsat er med i instruktørstaben.
Ved Racing4Fun-arrangementerne er Rikke ryttergårdens skrappe dame, som med fast hånd styrer dagens afvikling, og Klavs fungerer som masterkører og co-leder af arrangementet.
Tlf.:
+45 20 10 48 81
Instruktør:
JA
Fotoservice:
Gratis inkl.
Løbsarrangør:
NEJ
Forplejning:
NEJ
Pitgarage:
Transponder:
NEJ
Transponderholder:
Livetiming:
Pitgarage link:
Transponder link:
Transponderholder link:
Livetiming link:
Racing4Fun er en bane-aktivitet for gademotorcyklister, som i trygge rammer vil bruge deres motorcykels kræfter og køreegenskaber fuldt ud på en lukket racerbane. Og som på den måde ønsker at blive bedre motorcyklister eller bare vil have det sjovt.
Vi går til den i svingene, vi giver fuld gas på langsiden og bremser sent, når første kurve nærmer sig. Vi kører hverken om kap eller på tid, men har det sjovt med vores motorcykler uden at forulempe hverken politi eller medtrafikanter.
Racing4Fun køres på banen Ring Knutstorp i Sverige, og arrangementerne afholdes på såkaldt bulderfri dage med en støjgrænse på 95 dB ved forbikørsel. Du skal altså køre med enten standardudstødning eller med en effektiv dB-killer.
Racing4Fun køres på banen Ring Knutstorp i Sverige, og arrangementerne afholdes på såkaldt bulderfri dage med en støjgrænse på 95 dB ved forbikørsel. Du skal altså køre med enten standardudstødning eller med en effektiv dB-killer.
Der er fri overhaling på begge sider ligesom i rigtig racing, men overhalingen sker altid med respekt for den langsommere kører. Og på baggrund af din erfaring (angives ved tilmelding) bliver du placeret i den af de fire grupper – Grøn, Blå, Rød og Sort – som passer bedst til dit tempo. I Grøn klasse, der afvikles som et kørekursus i svingteknik, kører alle deltagere i hold efter Racing4Fun’s masterkørere, og der finder ikke overhaling sted under kørslen. I Blå kan deltagerne trække på Racing4Fun’s masterkørere efter lyst og behov. Hvis den ønskede klasse ikke passer til din formåen, forbeholder Racing4Fun sig ret til at flytte dig til en anden klasse.
KILDE: www.racing4fun.dk
Denne klasse er et grundkursus i køreteknik, hvor du udvikler dine færdigheder med øvelser i bl.a. bremsning, undvigemanøvrer og slalom den ene halvdel af dagen – og træner svingteknik i Ring Knutstorp's mange varierede kurver den anden.
Hvis du for alvor vil dygtiggøre dig og udvikle dine kørefærdigheder, anbefaler vi 2-dages kombinationen Grøn Basic Plus, hvor du deltager i Grøn Basic den første dag og i Grøn klasse den anden.
Vigtigt: Hvis du er forsikret hos Gjensidige, Mondux, Topdanmark, Codan, Tryg, Alm. Brand, Bauta eller Runa, dækker din kaskoforsikring ved kørsel i Grøn klasse og Grøn Basic. Tryg giver 5% rabat på forsikringspræmien, hvis du har taget et kørekursus i Grøn klasse eller Grøn Basic på din nuværende motorcykel. Har du skiftet motorcykel siden, skal du gennemføre en ny dag i Grøn klasse eller Grøn Basic for at opnå rabatten. Er du i tvivl om dækningen, så anbefaler vi, at du kontakter dit forsikringsselskab.
Denne klasse afvikles som kørekursus i svingteknik, og deltagerne placeres efter kompetence på tre forskellige hold (Rolig, Mellem og Frisk), hvor de dagen igennem følger Racing4Fun's masterkørere. Alle grønne hold kører langsomt på langsiden, som bruges til deltagernes skift af position bag masterkøreren. Deltageren kan eventuelt rykke til en trackday-klasse (Blå eller Rød) i løbet af dagen, hvis masterkøreren vurderer, at klasseskiftet er forsvarligt. I såfald skal det dog understreges, at forsikrings-dækningen bortfalder. Ved klasseskift fra Grøn til en anden klasse refunderes en eventuel forskel i deltagergebyr ikke. Hvis du fejlagtigt har tilmeldt dig en hurtigere klasse, skal du betale et tillæg på 250 kr., hvis du flyttes til Grøn. I både Grøn og Grøn Basic kan du deltage med passager uden merpris.
Grøn er klassen for dig, som vil være en mere sikker motorcyklist ude på landevejene, og/eller dig som bogstavelig talt er helt grøn i bane-sammenhæng, og som gerne vil lære at køre de rette linier i kurverne. Erfaring fra en eller flere dage i Grøn klasse på Racing4Fun (eller tilsvarende kørekursus) er en forudsætning for at køre i de hurtigere klasser.
Vigtigt: Hvis du er forsikret hos Gjensidige, Mondux, Topdanmark, Codan, Tryg, Alm. Brand, Bauta eller Runa, dækker din kaskoforsikring ved kørsel i Grøn klasse og Grøn Basic. Tryg giver 5% rabat på forsikringspræmien, hvis du har taget et kørekursus i Grøn klasse eller Grøn Basic på din nuværende motorcykel. Har du skiftet motorcykel siden, skal du gennemføre en ny dag i Grøn klasse eller Grøn Basic for at opnå rabatten. Er du i tvivl om dækningen, så anbefaler vi, at du kontakter dit forsikringsselskab.
Her køres mærkbart hurtigere end i Grøn og med fulde baneomgange.
Det vil sige, at langsiden bruges på traditionel vis til at opnå maksimal fart.
Der må overhales ifølge Racing4Fun's regler om respekt for de langsommere kørere.
Deltagerne kan trække på Racing4Fun's masterkørere efter lyst og behov.
Blå er den naturlige klasse, hvis du allerede har været på bane nogle gange, har nogenlunde styr på ideallinierne og gerne vil forsøge dig med kontinuerlige omgange og sene indbremsninger for enden af langsiden.
Du får ikke lov at køre i Blå klasse, før du har tilbragt mindst én dag i Grøn. Omgangstiderne i Blå klasse ligger for Ring Knutstorp typisk mellem 1.30 og 1.15.
Tempoet i denne klasse er noget hurtigere end i Blå, og her er der ligeledes masterkører på banen.
Også i Rød klasse tillades overhaling efter Racing4Fun's regler med passende respekt for eventuelle langsommere kørere på banen.
Dette er klassen for den rutinerede banekører, der kører halvstærkt.
Også her fordres der erfaring fra tidligere banearrangementer. Omgangstiderne ligger på Ring Knutstorp i spektret fra 1.15 til 1.10
Den hurtigste klasse, som derfor fordrer solid baneerfaring.
Her er der ikke masterkørere på banen.
Som i Rød og i Blå er overhaling tilladt, når blot det sker efter Racing4Fun's regler med behørig respekt for de langsommere kørere.
Omgangstider på Ring Knutstorp fra 1.10 og nedefter.
Trackdayguiden ©. Hjemmesiden er udviklet af Holder 100