RYTTERGÅRDEN - Master/kaliber

På TrackdayGuidens Rookie Camps kan du prøve hele race serien på din egen racer, kig forbi og spørg om vi har DEMO bremseklodser til DIN MC og få hjælp til at skifte dem også.

Er du interesseret i at vide mere om SBS Bremseklodserne?

SBS Racing “Brake Book”

(Online katalog)

GENERELT OM MASTER & CALIBRE

Det kan have en positiv og mærkbar effekt at opgraderer dine bremse calibre eller master.

Bremsekaliber

Hvis du føler at du virkelig har brug for nogle seriøs bremseevner, så overvej at opgraderede dine bremsekalibre.

At opgradere dine kalibre vil typisk være lige ud af landevejen, nemlig bare at påbolte et nyt sæt. Dog har de fleste ældre cykler konventionelle bremsekaliber ophæng (beslag på forgaffelbenet) og alle nyere bremsekalibre er designet til radial montering (direkte på forgaffelbenet) – som bruges på stort set alle nyere sports cykler.

Udskiftning af kalibre kan også påkræve en anden bremsemaster, for at sikre at du pumper nok væske til dine nye kalibre.

En bremsekaliber er ofte benævnt med antallet af stempler den har. Typisk vil en bremsekaliber med flere stempler være bedre, fordi den vil være i stand til at understøtte større bremseklodser med mere kontaktflade. Men dette er ikke altid en god ting, da disse hurtigere oparbejder mere varme ved hård kørsel. De fleste nyere sportscykler er dog født med fire stemplet bremsekaliber som standard.

Såkaldre performance bremsekalibre vil ofte køre med flere klodser, eksempelvis en “fire-klods bremsekalibre”. Flere klodser er lig med flere forkanter. Det er ved forkanterne at fiktionen er størst og hvor nedbremsning foregår først. Denne typer af bremsekaliber vil have tendens til at have en forbedret “bid” over modeller, der anvender et lavere antal klodser.

Bremsemaster

Hvis du har valgt at skifte dine bremsekalibre til større end standard, skal du bruge en tilsvarende bremsemaster for at matche disse. Dog kan du også få meget glæde af en ny bremsemaster, hvis det blot er denne alene du vælger at opgradere. Ligesom bremsekalibre er blevet mere effektive over tid har bremsemastere også forbedret sig og nyere modeller har fået et radialt design.

En radial bremsemaster vil give en langt bedre fornemmelse end den mere traditionelle aksiale typen.

En radial bremsemaster er i virkeligheden et simpelt koncept. I steden for at du skal klemme bremsegrebet over en halvfems graders vinkel ( som er tilfældet med en traditionel aksial bremsemaster), aktiveres bremsen i samme vinkel men over langt færre grader. Det giver dig en hurtigere reaktionstid og en mere fintfølende bremse og kan derved forbedre din kontrol over cyklen.