RYTTERGÅRDEN - Dæktest
TrackdayGuiden kører på Michelin dæk
Vælg dæk og læs mere
Vi deler altid ud af vores erfaringen med både slicks og sportsdæk, hvor vi har testet og kørt på mange forskellige igennem årene. Hiv fat i os på Rookie Camps eller kontakt os på mail og hør vores mening.
Tænk over dit valg af dæktype. Match dit niveau!
Valg af dæk er altid et varmt emne som diskuteres flittigt og kan være præget af “religion”. Der er mange faktorer der spiller ind på en køres oplevelse af et dæk. Specielt i de langsommere grupper hvor kørestil og opsætning af affjedring kan være meget forskellig, vil det give forskellige køreoplevelser fra person til person.
Det gælder om at føle sig sikker
Langt de fleste nye sportsprægede gadedæk kan sagtens anvendes til trackdays i de langsommere klasser. Der er selvfølgelig forskel i deres ydeevne, men det vil oftest være tilfældigt hvilket dæk du føler dig bedst tilpas med. Prøv dig frem, lyt til andres erfaringer men vælg det dæk som du føler dig mest sikker på.
Vi afprøver pt. Rabaconda dækskifter
Dækmaskine fra SayJes
TrackdayGuiden har haft mulighed for at afprøve dækmaskinen fra SayJes i sæsonen 2014.
Dækapparatet er udviklet af SayJes i Nykøbing S, hvis mål var at lave et dækapparat som var praktisk og effektivt til race og trackdays. Der findes flere dækapparater på markedet, men der hvor den største forskel ligger i dette apparat er i arbejdshøjden. Apparatet sættes nemlig fast på trækkuglen bag på bilen og løftes derved op fra jorden så du ikke skal kravle rundt på dine knæ. Det sættes fast på samme måde om trækkuglen, som man kender det fra et alm. cykelstativ. Apparatet understøttes af lodrette ben, som foldes ud under apparatet. Ideen er god, men det har desværre betydning for stabiliteten.
Apparatet har en effektivt klo (næb) til at trække dækket fra fælgen på en nem måde. Kloen er af hård plast og derved skånsom mod fælgen så der ikke efterlades ridser. Apparatet kan nemt indstilles så det passer til flere forskellige fælgstørrelser og man kan tilkøbe et system til at presset dækket løs fra fælgen mod en merpris.
Alt i alt kan man her få et dækapparat, hvor der er tænkt over tingene og som er nemt at transportere. I et og samme apparat kan du klare alle processor i et dækskift, hvis du medkøber det ekstra system til at presse dækket løs fra fælgen. Med en markedspris på omkring de 3.000 kr bør man dog gøre op hvornår det har tjent sig ind, hvis du kun er afsted få gange på en sæson.
Pros:
Pladsbesparende kontra en rigtig dækmaskine
Skånsom mod fælgen pga. kloens udførelse i hård plast.
Smart tilkobling til anhængertræk for god arbejdshøjde.
God invistering for klubber eller racehold.
Ved hyppige dækskift tjener dækapparatet sig hurtigt ind.
Cons:
Mange komponenter der skal samles og skilles ad.
Dækapparatet mangler “finish”.
Støttebenene mangler lidt stabilitet.
Afhængig af en trækkrog til montering
Mangler afbalanceringsmulighed