RYTTERGÅRDEN - Eje eller leje
GADECYKEL, LEJECYKEL ELLER RANECYKEL
Hvad er det bedste valg af motorcyklen når man gerne vil igang med trackdays, en gadecykel, leje en banecykel eller købe en banecykel? De kan alle leverer “varen”, men forskellige mennesker vil have forskelligt ud deres trackdays. I denne artikel afdækkes nogle af de aspekter af trackdays, omkring overstående. For at hjælpe dig med at beslutte om du skal ende med at kører på din gadecykel, leje eller eje til dine fremtidige trackdays.
Artiklen tager udgangspunkt i de udlejere der har udlejning på bestemte trackdays og selv er til stede på banen.
Klarkøring til trackdays
Gadecykelen
Det er forholdsvis enkelt, når du bruger din gadecykel. Alt du skal gøre er at udføre dine sædvanlige førkørsel kontroller og sørge for tanken er fyldt med brændstof. Hvis du kører din cykel på vejen, og du ved, det den er trafiksikker, så er der ikke meget andet at bekymre sig om. Den eneste ekstra ting, du behøver at gøre, for at forberede den til kørsel på banen, ordner du når du når banen, såsom at tape lys, tape eller tage spejle af og ændre dæktryk.
Lejet cykel
Lige så snart den er betalt, så er du klar til at kører.
Egen banecykel
Den forbereder rutine, når du ejer en banecykel vil være forskellig fra person til person, afhængigt af, hvor mange ting man tager med til trackdays og hvilke køretøj man bruger, kort sagt, er der en smule mere i det end det gadecykel og lejecykel. Typisk vil det består i at kontrollere cyklen, fylde trailer/kassevogn, fastspænde cyklen, så samle alle de ting man skal have med til pitten.
Kørsel fra og til banen
Gade/lejecykel
Igen meget enkelt. Enten hoppe på cyklen eller i bilen og kører til banen.
Banecyklen
Ikke helt så enkelt. Du bliver nødt til at have en bil med anhængertræk samt en trailer – eller købe/låne en varevogn – fordi du ikke vil kunne kører din banecykel til banen (det er lidt ulovligt), plus man har brug for plads til alle de ekstra ting og sager du uden tvivl ender med at købe, såsom dækløftere, dækvarmere, regnvejrsdæk osv. Hvis du allerede har en varevogn eller kan låne en fra dit arbejde, så det er et stort plus og en omkostning er ikke behøver være en faktor i din beslutning.
Kørsel på banen
Gadecykel
At kører på din gadecykel på banen er en fantastisk måde at teste sine evner og virkelig bruge den til hvad det var designet til. Du vil også mere end sandsynligt kender din gadecykel ind og ud, så du ingen problemer vil have med at holde styr på den på banen.
Leje cykel
Lejet cyklen taber mest på dette område. Hver gang du leje en cykel er der en god chance for at det vil være en ny cykel, hvilket betyder, at du aldrig rigtig kommer til at blive dus med hvordan din lejecykel opfører sig på banen, og du vil aldrig være i stand til virkelig at skræddersy den til din stil og behov. Dette kan tage lidt af din effektive tid væk på trackdays, fordi du bliver nødt til at blive komfortabel på cyklen de første par pas.
Banecykel
Klart vinderen i denne kategori. Det er din cykel, og du kan tilpasse den efter eget ønske. Du kommer til at lære, hvor den kører, hvor dens grænser er, og hvis du finder et problem, kan du arbejde på det. At hoppe på sin egen banecykel, er som at hoppe i et par gamle cowboybukser.
Vedligeholdelse af cyklen i løbet af dagen
Gade og banecykel
Når du bruger din gade eller banecykel, det er din maskine, så det er op til dig at holde den i tip top stand, kontroller den for eventuelle fejl, og sørg for at dine dæktryk er korrekt.
Leje cykel
Læn dig tilbage og slap af, fordi når du lejer en cykel til trackdays vil den typisk være sat optimalt op hjemmefra.
Styrt
Gadecykel
Ulempen ved at bruge din gadecykel på bane er frygten for at styrte med den omkostninger og ulejlighed det medfører, og ikke mindst gøre hjemturen en del mere besværlig. Vær opmærksom på at din forsikringen sikkert ikke dækker trackdays. Det er kun få forsikringer der dækker og det er ved ren instuktørkørsel.
Leje cykel
Du vil ikke selv skulle stå for reparation af en lejecykel, ej heller bekymre dig om, hvordan du kommer til at komme hjem, men du vil nok mistet dit depositum, og muligvis er der en selvriciko af en slags. Check din aftale inden ud skriver under og vurder om du kan leve med den muligt omkostning.
Banecykel
Her er det op til dig selv. Enhver skade du selv laver er op til dig selv om du kan eller vil reparere. Heldigvis, er de fleste skader kosmetiske, der kan være meget billigere af udbedre eller måske udbedres med gaffatape.
Omkostning over tid
Gadecykel
Dette er en omkostning du har alligevel, så bruger du din gadecykel er det den billigste løsning, hvis du er glad for at tage den med på bane.
Leje cykel
Du kender din udgift, men har du mange trackdays om året kan det nok bedre betale sig at invisterer i en banecykel af din egen.
Banecykel
Når du har købt en banecykel bliver du nødt til at overveje, hvordan du vil flytte rundt på den, trailer/kassevogn osv. Køber du en banecykel for omkring kr. 15.000,-, ville det kun tage dig omkring 10 trackdays, før du begynder at mærke de besparelser frem for at leje en cykel til hver trackday.
Du vil naturligvis være nødt til at betale for dine egne ting såsom dæk, olie, filtre, bremsevæske osv., men i det store hele er det ikke en massiv omkostninger.
Resume
Før du tager en endelig beslutning, så kig på dine egne behov og tænk, “hvor dybt vil du involveret dig økonomisk”. For dem, der har en gadecykel og tænker, at de gerne vil prøve et par trackdays bare for at prøve det, skal de bare gører det.
Har du ikke en gadecykel, og ønsker at tage på bane, men stadig føler lidt forbehold om hvad det hele drejer sig om, så en lejecykel sandsynligvis det bedste bud. Du kan altid købe en banecykel hvis du bliver bidt af det, (ligesom de fleste gør).
Hvis du gerne vil kører trackdays mere seriøst, og måske mere end et par år, så en dedikeret banecykel nok sagen. Selv om det betyder du skal bruge mere tid, kræfter og penge.
Kig ind i dig selv og se på, hvad du ønsker at få ud af dine trackdays og hvad du har råd til.