RYTTERGÅRDEN - Støj – Udstødning
STØJ - UDSTØDNING
Støjgener fra racerbaner er noget der ofte er på dagsordenen i kommunalbestyrelser i hele norden. Med stigningen i aktiviteter på mange baner, bliver tætboende naboer i stigende grad utilfredse med støjniveauet fra banerne.
Diskussionen om hvorvidt beboerne har ret til at klage eller ej er en helt anden, men den simple kendsgerning er, at når der bliver klaget, så tvinges myndighederne uundgåeligt til lægge pres på banernes ejere for at reducere deres støjniveau.
Dette er grunden til, at flere og flere baner sænker deres støjgrænser på trackdays, og hvorfor de i nogle tilfælde står over for en real risikoen for at skulle lukke helt!
Fordi støjgrænser bliver sænket, har flere kørere sværere og sværere ved at bestå støjtests på bestemte baner.
Der er nogle ting, du kan gøre for at gøre din motorcykel roligere og få støjniveauet ned til acceptable standarder.
Desværre er mulighederne lidt begrænset, og for de fleste betyder det en merudgift. Men her er et par tiltag du selv kan gøre, som kan banke nogle decibel af din mc og derved holde, myndighederne og naboerne glade.
dB måling
Hvordan måles dB?
Følgende målingsmetode er den officielle DMU metode.
Måleapperatet
Skal indstilles på A-vægtende lydtryk, “FAST” og “MAX-Hold”.
Geometrien
Måleapperatet skal placeres:
1.35m over jordoverfladen i retning mod MC, vinklet +45 fra vandret.
Afstanden skal være 2meter i en 45graders vinkel fra hvor baghjulet på MCen rører jorden. Dvs. skråt bag motorcyklen.
dB måles v. følgende RPM (vejledende)
ccm | 1 cylinder | 2 cylinder | 3 cylinder | 4 cylinder |
---|---|---|---|---|
250cc | 5,500 RPM | 5,500 RPM | – | – |
400cc | 5,000 RPM | 6,500 RPM | 7,000 RPM | 8,000 RPM |
600cc | 5,000 RPM | 5,500 RPM | 6,500 RPM | 7,000 RPM |
750cc | 5,000 RPM | 5,500 RPM | 6,500 RPM | 7,000 RPM |
Over 750cc | 4,500 RPM | 5,000 RPM | 5,000 RPM | 5,500 RPM |
125cc 2takt | 5,500 RPM | 5,500 RPM | – | – |
250cc 2takt | 7,000 RPM | – | – | – |
500cc 2takt | – | 7,000 RPM | – | – |
26-27 august | – | 5,500 RPM | 7,000 RPM | 7,000 RPM |
Den hurtige løsning - "patentbånd"
“Patentbånd”
Meget let at tilpasse og eftermontere
Har man gjort hvad man kunne for at nedbringe støjen og det stadig ikke rækker. Så kan patentbånd være en sidste udvej. Det handler i bund og grund om at “slå” lydbølgerne itu, og det gøres effektivt med et patentbånd i forlængelse af din udstødning.
Monteret som på billedet har TrackdayGuiden opnået en ca. 5dB reduktion af støjen.
Ompakning af udstødningen
“Acousta-Fil”
En meget populær støjdæmper, og en, som flere og flere kørere bruger til at få deres støjniveauer ned.
Acousta-Fil er et produkt, der kan anvendes til at pakke/fylde din motorcykels lydpotte. Pladerne af “PTX garn” placeres inde lyddæmperen mellem det indre perforeret rør og lyddæmperens ydre beklædning. Pladerne er designet til at udvide sig, når det opvarmes, og derved gøre, at det fylder alt tilbageværende plads i potten, hvilket giver gode lyddæmpende egenskaber.
Acousta-Fil er meget effektiv til sænkning af støjniveauet, og kan let banke 3dB+ af støjneviauet afhængig af hvilke cyklen og lyddæmperen det bliver brugt på.
Bemærk at Acousta-Fil er beregnet til at erstatte den eksisterende pakning inde i udstødningen (hvis der er nogen) mellem det indre rør og ydre beklædning.
Køb eller isæt en "DB Killer"
Brug DB Killer i potten
De fleste kørere har allerede en DB Killer til deres udstødning, så hvis du har en, og endnu ikke har monteret denne, er dette naturligvis den letteste og billigste måde at reducere støjniveauet i din udstødning.
Du har måske ikke DB Killer til din “larme” potten, den kan være blevet fjernet af den tidligere ejer, tabt eller forlagt. Hvis det er tilfældet, kan det anbefales at købe en ny.
Du kan typisk købe specifikt til mærket og modellen af din udstødning. Eller du kan købe en universel DB Killer, som også vil kunne gøre et godt stykke at arbejdet for at sænke din cykels støjniveau.
En Universal DB-Killer koster ikke særlig meget, følg dette LINK til eBay for priser.
Køb en ny udstødning
Dæmpende udstødning
Dette er selvfølgelig den dyreste løsning – og nok en de fleste kørere ønsker at undgå – men har du en “stumpet” pottet, så er der grænser for hvad du kan gøre for at holde det stille.
Er din udstødning af den korteste slags, så er der nok ingen vej uden om at skulle investerer i en ny. En længere udstødning af et anerkendt mærke kan være det fornuftige valg. Dette vil næsten utvivlsomt sænke støjniveauet.
Det er værd at undersøge markedet, og på forhånd læse hvad andre skriver om de forskellige mærker af potter. Nogle producentens udstødninger vil være mere støjsvage end andre, og vice versa. Yoshimura-systemer siges at være blandt de mest støjsvage.
Resume
I en ideel verden ville vi ikke være nødt til at bekymre os om støjniveauet, men desværre for trackdayentusiaster er dette ikke tilfældet. Støjgrænserne kommer kun til at blive sænket i fremtiden.
Hvis du vil hjælpe til at bevare trackdaysporten og gøre noget for at reducere din motorcykels støj, så prøv nogle af de ovennævnte metoder. Så vil du både have glæden af at passere evt. støjtests med lethed og samtidig holder baneejere, myndighederne og de lokale glade.
TrackdayGuiden og Biketrackdayshub opfordre alle trackdayentusiaster til at sænke støjniveauet.