RYTTERGÅRDEN - Kæde – generelt

VEDLIGEHOLD DIN KÆDE

Kontroller ofte din kæde (500-1000km)
Se efter om den skal smørres og om kæden er for stram eller for slap; kædens “slup”.
“Slup” er afstanden kæden kan bevæges op/ned og måles under svingarmen midt mellem de 2 tandhjul. Bedste måling foretages med fører sidende på cyklen, så find en makker der kan hjælpe. Et godt udgangspunt er at kæden må “sluppe” 2-3cm.

Er kæden meget beskidt og især hvis du har været en tur af banen og kæden være i jorden, bør du rense kæden inden du smørre den, grus mv. slider meget på et kædekit. Løft cyklen med en bagløfter, brug kæderens/kædespray tør af med en fnugfri klud

Smør altid kædespray på indersiden af kæden for optimal fordeling. For at undgå at din kædespray sprøjter af og gør cyklen beskidt, kan du enten vente ca. 15min efter påførsel, eller servicere din kæde efter den er kørt varm.

GENERELT OM KÆDE

Et klassisk kædeled er opbygget af en indre plade, yderplade, pin, bøsning og rulle. Disse dele forsegles ved hjælp af en O-ring eller X – ring.
Mens ikke-forseglede kæder er relativt friktionsfri, har de ingen indre smøring og derfor tendens til at blive slidt hurtigere, da motorcykler samler meget skidt op bruges ikke-forseglede kæder ikke.
O-ring eller X – ring kæder har en tætningsring, typisk gummi, som er placeret mellem de indre og ydre kæde dele. Disse pakninger sørger for at holde interne smøring i og snavs ude.

Eksempel på et kædeleds opbygning

X-ring vs. O-ring kæde

En x-ring har markamt længere holdbarhed og mindre friktion end klassisk O-ring

520, 525 og 530 kæde

Fælles for alle 3 kædetyper er længden på ledene fra center af stift til center af stift, (pitch) = 15.88mm og diameteren på stiften (roller) = 10.16mm

Forskellen ligger i breden på kædetyperne, 520 er 6.35mm, 525 er 7.85mm og 530 er 9.53mm.
Denne forskel i breden har indvirkning på 2 faktorer: vægt og styrke. En 530 kæde er tungere og stærkere end en 520 kæde.

Skift af kæde fra 530 til 520 øger hestekræfter

Typisk er de fleste motorcykler udstyret med en heftig 530 kæde fra fabrikken af, denne kan man roligt skifte til et lettere 520 setup. Ombytning til de mindre, smallere kæder forminsker ikke kun vægt, men nedsætter også friktion og øger derved cyklens præstation. Det der gør forskellen er at færre hk går tabt fra motor til gummi.

SuperStreetBike.com har testet teorien på en zx10r. Ved at skifte fra standard 530 kæde og metal tandhjul til en 520 x-ring kæde og letvægts alu tandhjul fik cyklen 1.5 hestekræfter mere på testbænken.

Link til artikel

Kontrol af kæde slid

Du kan se, om din kæde er slidt ved at skubbe op på kæden i midten med den ene hånd , mens du trækker ud i det bagsiden af tandhjulet. Hvis du kan trække kæden ud fra kædehjulet med omkring 6mm eller mere, er kæden slidt ned.

Alternativt kan du, ved at måle din kædes længde, og sammenlignes med længde fra ny. Den skal udskiftes , hvis den er forlænget med 2,5 % eller mere. Hvis en kæde er for løs eller har låste led kan den knække tænder af tandhjulet og forårsager at kæden knækker.

OBS – Pas på ikke at “over”stramme din kæde, da dette kan forårsage skade på lejet på udgangsakslen, baghjulet.

Hvorfor kæde og tandhjul bliver slidt

Som kæden roterer fra lige til buede omkring tandhjul og tilbage igen, roterer kædens stift lidt inde i bøsningen. Denne rotation slider over tid metallet af stiften og yderpladen, hvilket i princippet får kæden til at virke længere.

Skift både kæde og kædehjul samtidig

Det anbefales, at du skifter både tandhjul og kæde på samme tid. En ny kæde og kædehjul arbejder godt sammen, fordi de har en matchende pitch (afstanden) mellem hver stift på en kæde og midten af hver tand på et kædehjul.

Mellemrum på en ny kæde vil ikke matche mellemrummet af et slidt tandhjul og omvendt, dette vil forårsage at den nye kæde/tandhjul vil arbejde mindre effektivt og slides meget hurtigere, da kæden/tandhjul vil tilpasser sig hinanden. Udskiftning at både kæde og tandhjul forlænger levetiden af begge med andre ord.