Motorcykel

Klargøring af din gademotorcykel

Inden du tager afted på trackday skal du se din motorcykel efter. Er du vant til at pille ved din mc, kan du sikkert klare det meste selv. Men er der nogle ting som du er usikker på, er det en god ide at ofre en time hos mekanikkeren. Det er ikke kun din egen sikkerhed du gambler med, men også de andres på banen.

  • Member Image
    Lygter, bliklys og bremselys
    Alle lys og lygter skal afdækkes med tape. Afdækningen sørger for at dine medkørere ikke blive forvirrede, når du bruger bremselyset eller hvis du kommer til at tænde bliklyset midt i et sving eller på langsiden. Hvis det er muligt kan man ydermere fjerne sikringen til lyset og helt slukke dette. Når lygter tapes til undgås også ”glasstumper” på banen ved et evt styrt.
    Det kan ligefrem være en god ide at fjerne sikringen til forlygten, da nogle modeller kan have tendens til at blive så varme at tapen brænder fast på glasset.

  • Member Image
    Kølervæske
    Vær OBS på at man på nogle baner ikke må kører med almindelig kølervæske på motorcyklen, idet evt væsketab på banen vil udgøre en sikkerhedsrisiko. Kølervæsken er en glykolholdig væske som er ”fedtet” og derved virker som olie på kørebanen. Kølervæsken udskiftes med almindelig destilleret vand. Husk at skifte tilbage til kølervæske, når du kommer hjem fra din trackdaytur.

    Spørg din kursusudbyder hvis du er i tvivl.

  • Member Image
    Sidespejle
    Sidespejlene skal som minimum afblændes, men dog helst demonteres når du kører på banen. Du skal holde fokus fremad på banen og ikke koncentrere dig om hvem der ligger bag dig.

    Læs mere om dette under opførsel & regler på banen.


  • Member Image
    Regulering af dæktryk
    Når du kører på banen bruger du mere af din dækflade end når du kører på vej. Derved bliver dækkene varmere og trykket stiger i dækket. Et højere tryk i dækket påvirker vejgrebet så det reelt bliver mindre. Man kan derfor med fordel nedregulere trykket for at udjævne dette. Vent dog med dette indtil du har talt med nogle af de erfarne kørere / instruktører på trackdayarrangementet.


  • Member Image
    Støj- begrænsning
    Har du en udstødning på som larmer, skal du huske at sætte en DB killer i den eller skifte til din orginale potte. På mange baner er der en støjgrænse på 95-98 DB. Det er surt at blive pillet ud arrangementet bare fordi din mc har en sprød lyd.




  • Member Image
    Speedo
    Det kan være en god ide at tape dit speedo over. Det kan virke distraherende at holde øje med farten. Hold hellere øje med hvornår du skal skifte gear og "føl" farten. En gearindikator kan til gengæld være en god investering, derved kan man inddele sin kørsel i 1-6 trin og evt. let vælge et andet gear næste gang man tager samme sving og prøve sig frem.

  • God teknisk stand - Tjekliste

    Vask motorcyklen så den er ren
    Bremseskiver og bremseklodser er "lovlige"
    Dæk er "lovlige", husk dæk slides mere på bane, så minimum 2-3mm ved start (slicks er tilladt)
    Efterfylde koblingsvæske og bremsevæske
    Efterfylde olie
    Efterspænde div bolte og skruer (Hjulaksel, kædestrammer osv., intet må side løst)
    Kæden er strammet efter producentens anvisning
    Afmonteret evt. topbox og tasker
    Sikre dig at motor og bevægelige dele (oliefilter, bundprop, forgafler, affjedring mv) ikke har brud eller lækager
    Fodhviler, bremse/koblings-greb samt styr/clipon må ikke have været beskadiget, dette kan medføre metaltræthed og være farligt

Vil du gerne have lidt mere udstyr på din mc?

Du kan købe dig fattig i udstyr til almindelig gadebrug, og du kan bruge endnu flere penge på udstyr til brug på banen. Listen af udstyr man kan købe, kan hurtig blive meget lang. Herunder finder du et udvalg af forskelligt udstyr, som du kan få stor glæde af på banen, men samtidig også vil kunne anvende på landevejen.

  • Member Image
    Crash pads
    Skulle du være så uheldig at ligge cyklen ned i svinget, kan Crash pads afdæmpe skaderne væsentligt. Afhængig af hvilken MC du har, kan du montere Crash pads på forgaflen, stellet og bagsvingeren. Ved et styrt vil din MC glide på dine crash pads og derved skåne din MC.



  • Member Image
    Justerbare fodhvilere
    Når du kører på banen, er du i langt højere grad afhængig af indstillingen af fodhvilerne end når du kører på vejen. Ved justerbare fodhvilere kan du indstille dem netop efter dit behov og derved optimere din sidestilling på motorcyklen.




  • Member Image
    Styrdæmper
    En styrdæmper sørger for at dæmpe kraften på bevægelser i styret, som kan forekomme ved ujævnheder i vejen/banen. Mange motorcykler har en styrdæmper monteret fra fabrikken, men ellers kan det anfales at få den eftermonteret.



  • Member Image
    Armerede bremseslanger
    Når du bremser skabes der et tryk i bremseslangen af bremsevæsken. Trykket løber igennem slangen og påvirker dine bremser, men vil også ”bevæge” sig på tværs i slangen og derved mister du noget af trykket på selve bremsen. Ved at bruge armerede bremseslanger har du ikke dette tryktab på tværs i slangen. Du kan derved nemmere regulere selve trykket på dine bremser og opnå bedre føling med dine bremser.


  • Member Image
    Hajfinnne/tåbeskytter
    På bagsvingeren kan du montere en såkaldt ”omvendt” hajfinne. Formålet med dette er at mindske risikoen for at få hænder og føder i klemme i mellem kæden og tandhjul ved et evt. styrt.




  • Member Image
    Motorbeskyttelse
    Visse dele af motoren er mere udsatte end andre ved et styrt. Lægger du din mc ned og laver hul på eks. motor- eller koblingsdækslet, kan det kræve en større renovering af hele moteren, inden du kan køre igen. Ved at montere motorbeskyttelse udenpå i form af dæksler i carbon eller hård plast, vil du slide på disse og forhåbentlig undgå følgeskader.