Hvordan man kommer igang

TG Rookie Camp events

1
1
1

Udstyr & beklædning

Der er en minimums standard for hvad der kræves af sikkerhedsudstyr og beklædning for at få adgang med sin motorcykel på en bane. Det behøver ikke være dyrt at komme igang, da det i høj grad er muligt at købe brugt udstyr, såsom hjelm, lædertøj, støvler osv.

På TrackdayGuiden kan du danne dig et overblik over kravene, hvad der findes og hvor du kan få fat i det.

  • Minimumskrav til sikkerhedsudstyr - TrackdayGuiden
  • Generelt om sikkerhedsudstyr - TrackdayGuiden
  • Mini-RR KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • MC Marked KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • RoadRacing KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • MC & Beklædningen

    En motorcykel behøver ikke koste meget, en fin brugt baneracer behøver ikke koste over kr. 10.000,-. TrackdayGuiden har kigget brugtmarkedet igennem og fundet frem til disse rigtige gode bud på en begyndermotorcykler:

    Overvejelser vedr. valg af MC
    Med eller uden karburator: Regner du med at kunne presse din baneracer kan det være en god ide at vælge en MC med indsprøjtning, grunden til dette er at motorcykler af ældre dato med karburator lettere får problemer med netop karburatoren når denne presses.

    Gode steder at kigge efter en RoadRacer
  • Mini-RR KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • MC Marked KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • RoadRacing KØB/SALG - Facebook Gruppe
  • 123MC.dk - RoadRacere til salg
  • Motorcykelgalleri - Husk at kig efter motorcykler uden afgift
  • DenBlåAvis - Husk at kig efter motorcykler uden afgift


  • Suzuki SV650 (99-02)

    Budgetramme kr. 8.000 - 12.500

    70 hestekræfter, vandkølet og er som helt standard er letkørt og potent.

    Yamaha R6 (98-03)

    Budgetramme kr. 12.000 - 16.000

    Kraftfuld og super håndterbar. Meget omdrejningsvillig motor og med garanti en cykel der kan sætte et smil på dine læber.

    Suzuki GSX-R600 K1 (01)

    Budgetramme kr. 12.000 - 18.000

    Tilsvarende R6eren, meget letkørt med en smule mere overskud i mellem registret.

    Se listen over samarbejdspartnere, disse kan være behjælpelig med at rådgive dig til det korrekte valg af hjelm, dragt, rygskjold, støvler, handsker mm.

    Din første gang på bane

    Et par gode hints til hvordan man griber sin første tur an på bane.

    1st Portfolio Thumb
    Kørsel til banen

    Hvis det er muligt, skal du ikke rejse på MC, i så fald skal du med offentlig transport efter et styrt. Så kør i en varevogn eller med trailer. Det gør hele turen til og fra banen, samt opholdet meget mere behageligt.

    2nd Portfolio Thumb
    Instruktører

    Næsten alle udbydere tilbyder træning med instruktører. Instruktører underviser i Ideal Line, kørsel, nedbremsning osv. Før og efter et "pas" er der normalt et lille møde, hvor du kan stille spørgsmål.

    3rd Portfolio Thumb
    Gruppe klassificering

    For at præstationsniveauet på banen ikke er alt for forskellige, deles deltagere ind i grupper. Normalt 3 - 4 grupper, der skiftevis kører 15-20 minutter. Vær ærlig overfor dig selv og udbydere om dine evner.

    4th Portfolio Thumb
    Starten - første gang på banen

    Du står ved startlinjen, og dit hjerte "racer" måske afsted. Holde hovedet koldt, kontroller roligt at hjelmen er spændt ordentlig og visiret er låst. Når det er tid, skal du hurtigt ud på banen, vær opmærksom, der kan komme kørere bagfra. Vig derfor væk fra den ideelle linje for at undgå en evt. farlig situation.

    5th Portfolio Thumb
    Er dækkene varme?

    Hvis du ikke har dækvarmere, så betyder det at dækket skal varmes op, dette tager typisk to runder. HUSK, det kræver friktion for at varme dækkene. Kun gennem hård nedbremsning, nedlægning i svingene og acceleration opnås ønskede driftstemperatur. Dækvarmere kan være en god investering, forvarmede dæk er ikke blot sikrere, men slides heller ikke så hurtigt.

    5th Portfolio Thumb
    Kør DIN linje

    Til at starte med vil du nok være usikker og ikke ønsker at være i vejen for andre. Hvis du opdager, at du er ved at blive overhalet, så må du ikke ændre din linje. Den bagved kørende kører bærer ansvaret for, hvor og hvornår der er plads til at overhale. Det er yderst farligt at forlade sin linje. Bliv på din linje og undgå at orienterer dig bagud. Dette er også grunden til, at spejlene afmonteres.

    5th Portfolio Thumb
    MC´en er en pencel - banen dit lærred

    Tag det roligt. Kør afslappet og øg dit tempo langsomt. Først når du er et med din maskine, føler dig tryg og afslappet vil du nå "målet". Oplever du din hånd falder i søvn og du er øm i hele kroppen, er du nok for anspændt. Prøv at slappe af! Forestil dig at gashåndtaget og bremsen er bløde pendsler og banen er dit lærred. Og øg gradvist dit tempe i takt med at du føler dig tryg. En god øvelse er at løsne dit greb om håndtagene og skuppe når du svinger i stedet for at trække, det samme du går når du "kontra styre".

    5th Portfolio Thumb
    Udkørsel fra banen

    Hold dig så tæt på kanten af banen som muligt ved indkørsel til pitten. Derved kan du ikke komme til at klippe en anden kører, ræk hånden ud med flad håndflade mod udkørslen. Så snart du er fri af selve banen kan du deaccelererer, HUSK ikke er slippe gassen for tidligt! Her er det en god ide at orrienterer sig bagud, inden du nedbremser. Der kan være kørerer bag dig.

    TrackdayGuiden i ryttergården

    Herunder er en liste med de trackdays hvor TrackdayGuiden er til stede i ryttergården og klar til at tage hånd om begyndere.