Hvad er en trackday

Kørsel på racerbane for den almindelige motorcyklist bliver mere og mere populært. Især i vores nabolande er trackdays meget udbredt, og af samme årsag er der mange større baner i vores nabolande. Baner som alle er velkommen til at komme og køre på. Få år tilbage var der kun en håndfuld udbydere af trackdays, og disse fokuserede primært om en lille lukket kreds af "licenskørere" og "kendere". Siden er der kommet mange til. Nu kan alle, uanset erfaring og alder udleve drømmen om at kører på en rigtig GP-bane, som en "rigtig" racerkører.

På en trackday har du en unik mulighed for at få styr på dine evner og din motorcykel under kontrolleret forhold.

Alle mc typer kan bruges

Tidligere ville man have sagt, at touring motorcykler og dirtbikes ikke hørte hjemme på racerbanen. Men efterhånden som flere og flere kurser udbydes, kan man ikke afskrive nogle typer motorcykler, alle er velkommen. Dog skal det bemærkes at touringmotorcykler og dirtbikes hurtigt når max potentiale (og en tom tank) hvis du tager afsted for at køre ræs. Hvis man ønsker at kører ræs er en sportmotorcykle eller en supermoto et naturligt førstevalg til en fornøjelig trackday.

Det kræver minimum af forberedelse

Alt begyndelser er svær hvis man ikke får nogen hjælp. Som begynder og første gang på en racerbane skal man vide nogle ting, og det er på ingen måde raketvidenskab. På Trackdayguiden – begynder siden, vil du finde alt den information, du som begynder har behov for. Du vil finde information omkring kurser, motorcyklen, beklædning mv samt en masse gode råd og nogle elementerer regler i forbindelse med kørsel på bane.

Trackdaykørsel betegnes som en "ekstremsport", dog er det lagt mere sikkert at kører friskt på en trackday end på offentlig vej. Trackdays bliver afholdt under sikrede forhold, og der er altid kvalificeret redningspersonale i nærheden.

Mere motorkraft betyder ikke nødvendigvis at du er hurtigere. Tværtimod, som begynder har man hænderne fulde, bare ved at holde idealkurvene rundt på banen. Mere motorkraft medfører næsten altid at maskinen bliver sværre at kontrollere!

Kan du svare JA til 4 spørgsmål?
Du har lysten til at prøve at køre på bane og afprøve din mc´s og egne evner. Uanset din erfaring på landevejen vil vi anbefale de trackday ydbydere, som kan tilbyde specielle begynder kurser, kombineret med banekørsel. Læs mere..
Du har som minimum en almindelig mc at køre på. Det er lige meget om den er med eller uden afgift. Nogle arrangører giver ligefrem rabat på dine trackdays, såfremt du medbringer en MC med afgift. Så hvad venter du på ? Læs mere..
Kører du mc i forvejen, bør du have den beklædning, der skal til for at køre på bane. Du skal bruge jakke, bukser, støvler, hjelm, handsker og rygskjold. Læs mere..
En banedag i Danmark eller Sverige incl. kørsel frem og tilbage kan du få for under 2.000 kr. Ønsker du rigtig et ”weekend ophold” med både begynder kursus og efterfølgende banedag(e), skal du regne med en pris på 3-5.000 kr. Se oversigt over kurser & banedage
Læs mere..
Hvad venter du på?

Kan du svare JA til de 4 spørgsmål er du godt på vej til nogle fantastiske oplevelser. Find information på TrackdayGuiden og bliv klædt på til dine første banedage. Har du nogle spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte os.

User Thumb Dick Peters

Hvordan afvikles en trackday?

Da trackdays altid starter fra morgenstunden for at udnytte dagen, kan det kun anbefales at man overnatter i ryttergården eller i umiddelbar nærhed (hvis der er langt til banen). Man møder på banen om morgenen, hvor der startes med et maskineftersyn. Det er vigtigt, at alle cykler, som kører på banen, er sikkerhedsmæssigt helt i orden. (Se evt. tjeklisten under Motorcykel.) Dæk, bremser og støddæmpere skal være i orden - og løstsiddende dele eller lækage er selvfølgelig absolut forbudt.


Efter maskinsyn vil der blive indkaldt til informationsmøde af den pågældende arrangør. På informationsmødet vil kursisterne typisk blive inddelt i mindre grupper, som passer til dagens kørsel og blive orienteret om regler og opførsel på banen og i ryttergården.


På begynderkurser har hver gruppe sin egen instruktør. Der køres på banen i typisk tyve minutter, efterfulgt af tyve minutters instruktion om kørslen, ideallinier og køreteknik, efterfulgt af endnu tyve minutters pause inden næste *pas. (Læs mere om begynderkurser under kurser)

*pas: Et "pas" er et udtryk for den tid man kører på banen, "i mellem hvert pas kan man hvile ud."