Ryttergården - Viden om dæk

Dæktryk

Mange sætter deres lid på dækmærker og gummiblandinger, og udelade emnet dæktryk i deres overvejelser. Udover at udføre den væsentlige funktion at holde dækket fast på hjul, påvirker dæktryk en række forskellige faktorer. Mens de fleste kørere ved, at forkert tryk kan reducere dækkets levetid, kan dæktrykket også have en dramatisk påvirkning på håndtering og stabilitet.


Kør med lavere dæktryk på trackdays

For optimal ydelse, når der køres på bane, anbefaler dækproducenter normalt at der køres med lavere tryk end hvis der køres på gaden.

Hvorfor så det?
Det lavere tryk giver mulighed for en større kontaktflade og derfor mere greb i svingene.
Da maksimalt greb jo er en god ting, hvorfor så ikke bare køre med det lavere dæktryk på gaden?
Øget greb i svingene kommer på bekostning af stabilitet og føling. Ved lavere tryk falder stabilitet liniært, og uanset hvor talentfuld en kører er, vil de fleste tilbringe en stor procentdel af deres tid oprejst ved almindelig vejkørsel. En sidegevinst ved at anvende det korrekte tryk er, at forhjulet vil opføre sig mere præcist og kunne reagerer hurtigere - en god ting hvis man eksempelvis er nødsaget til at lave en pludselig undvigemanøvre. For det andet, kan du nemt overophede dine dæk ved et for lavt dæktryk ved at køre i en lige linje. Det lavere tryk sikrer nemlig en stor kontaktflade, og derved øget friktion og varmeudvikling.


Guide ved brug af gadedæk på trackdays

Start med at måle dækkets "koldtryk". Er det almindelige gadedæk, så tag instruktionsbogens anvisninger som udgangspunkt. Her finder du motorcykelfabrikantens anbefalinger som passer til din motorcykel. Har du ikke manualen ved hånden, så start med 30,5psi/2.1bar for og 26psi/1.8bar bag (målt kold tryk).

Når du kommer på banen, vil dækket blive varmt, og trykket vil stige. Derfor, når du kommer ind fra et pas i ryttergården skal du kontrollere trykket og justere ned så du rammer overstående igen.

Der skal forventes en trykstigning på 2-4 psi i fordæk og 6-8 i bagdækket (fra kold til anbefalet dæktemperatur).

Når du har kørt et par pas bør det være muligt at vurdere om du kører med et for højt eller for lavt dæktryk. Brug TrackdayGuidens Dækslidsvejledning til at vurderer dette.


Hvad påvirker dæktrykket?

Personvægt:
Jo tungere en person der sidder på motorcyklen jo større vil kontaktfladen med asfalten blive og jo større bliver varmeudviklingen, hvilket medfører større tryk i dækket (da luften udvider sig).
Dækkonstruktion:
Dæk med hårde gummityper skal køre med mindre dæktryk end blødere gummityper.
Dagens temperatur:
Den udendørs temperatur vil påvirke dækkets temperaturudvikling. Bager soler på asfalten og er luften 30 grader, bliver dækkets temperatur højere end på en kølig overskyet dag.
Dækkets temperatur:
Trykket i dækket vil stige i takt med dækkets temperatur. Typisk er forskellen mellem et koldt og et varmt dæk 2-6 psi 0.1-0.4 bar


Standard dæktryk

Dækproducenterne bruger en masse energi på at finde ud af hvilke standardtryk, der giver det bedste kompromis mellem ydelse og dækslid på gaden. Mens nogle producenter anbefaler at køre med det dæktryk, der er anført i instruktionsbogen for den enkelte motorcyklen, anbefaler et betydeligt antal producenter, som Metzeler og Pirelli, tryk der skal køres på bestemte dæk / cykel kombinationer.

Gør derfor dig selv en tjeneste og spørg din dækforhandler eller se dækfabrikanten dæktrykstabeller.


Hvad er korrekt "arbejdstemperatur"?

Dækproducenterne vil typisk have en tabel over optimal arbejdstemperatur. Det bedste redskab til at fastslå, om en særligt tryk arbejder for eller imod et dæk, er brugen af, et pyrometer (infrarød temperaturmålet) til at vurdere, om gummiet har nået producentens anbefalede temperatur. Du skal måle dækkets temperatur straks du kommer ud fra banen, da varmen hurtigt forsvinder i dækket. En tommefingeregel for en god arbejdstemperatur (= godt greb) er for Gadedæk 30-60 grader, Semi-slicks 50-80 grader og Slicks 70-90 grader.


Tjek ofte dit dæktryk

Tjek trykket før hver kørertur! Da dæk altid vil tabe lidt luft over tid!


Lidt at tænke over hvis du kører med Metzler / Pirelli

Metzeler / Pirelli anslår at mellem 75 og 80 procent af anmeldte garantidækskader er forårsaget af for lavt dæktryk og derved kørers egen skyld. Prisen på dæk taget i betragtning, er det en god investering at bruge lidt tid på dit dæks dæktryk, ydermere er det en billig forsikring af din egen sikkerhed på motorcyklen.


Bruger du dækvarmere

Så vær opmærksom på at dækvarmere er 45 min - 1 time om at varme dækkene op.


Dæktryks tabeller

Producenternes anbefalede tryk/temperatur tabeller

Kan du ikke finde det anbefalede tryk til dine dæk/motorcykel, så vil du typisk kunne email producenten og få et venligt svar.
Alternativt kan du spørge dækspecialisten på din trackday, som typisk vil have rigeligt erfaring at trække på.

DUNLOP Racing dæk
Dæktryk anbefalinger Temperatur anbefalinger

Michelin Racing dæk
Dæktryk & temperatur anbefalinger

Pirelli Alle dæk
Dæktryk & temperatur anbefalinger

Metzeler Alle dæk
Dæktryk & temperatur anbefalinger