Ryttergården - Viden om dæk

Valg af dæk ?

Valg af dæk er altid et varmt emne som diskuteres flittigt og kan være præget af "religion". Der er mange faktorer der spiller ind på en køres oplevelse af et dæk. Specielt i de langsommere grupper hvor kørestil og opsætning af affjedring kan være meget forskellig, vil det give forskellige køreoplevelser fra person til person.

Det gælder om at føle sig sikker
Langt de fleste nye sportsprægede gadedæk kan sagtens anvendes til trackdays i de langsommere klasser. Der er selvfølgelig forskel i deres ydeevne, men det vil oftest være tilfældigt hvilket dæk du føler dig bedst tilpas med. Prøv dig frem, lyt til andres erfaringer men vælg det dæk som du føler dig mest sikker på.



  • Battlax RS10
    Battlax RS10

    Bridgestone giver Battlax RS10 gode karakterer. Den ny-udviklede compound og ændrede mønsterdesign giver markant forbedret nedbremsning på tør vej, øget accelaration og handling. De gir øget kraftoverførsel på begge hjul og leverer ægte højfarts-stabilitet og kontrol for hurtigere omgangstider på banen - og mere sjov uden for.

    Find yderligere information om RS10 på Bridgestone´s egen hjemmeside

    RS10 RS modellen er "gadeversionen" af R10 hvilket blandt andet medvirker til at sikre det gode greb ved lavere dæktemperatur på landevej. 

    Her er der igen tale om endnu et godt alsidigt dæk til trackdaykøreren, der minder om R10 udgaven i egenskaber. Den lavere "arbejdstemperatur" i RS dækket, resulterede i et forholdsvis større dækslid end Bridgestone S21 ved banebrug. Dækkene bliver presset mere på banen og opnår derved en højere temperatur end man opnår på landevejene. På trods af flere forsøg med forskelig dæktryk, lykkedes det os ikke at opnå det optimale slidmønster på dækket. Selvom dæktrykket blev ændret i forhold til det anbefalede, betød det ikke nævneværdig forskel i køreegenskaberne.

    Det er en positiv egenskab når gadekørere bevæger sig ud på banen. Så er der nemlig en ting mindre at bekymre sig om. Sammen egenskab gør sig i øvrigt også gældende for S21eren.

    User Thumb TrackdayGuiden
  • Battlax S21
    Battlax S21

    S21 er en blanding af den gennemprøvede S20EVO-vådteknologi og radikale nye funktioner, der løfter ydeevnen på tørt underlag til et højere niveau end S20 dækket. Den høje stabilitet ved S21 muliggør højere indkørselshastighed, en skarpere linje og hurtigere udkørselshastighed - hvilket giver dig en følelse af sikkerhed og præstation, når du kører gennem sving.

    Find yderligere information om S21 på Bridgestone´s egen hjemmeside

    S21 Sidste års model af dette dæk S20 imponerede os i forhold til køreegenskaber og holdbarhed. Bridgestone har lovet forbedring på flere punkter på årets model S21. Men kan et så alsidigt dæk forbedres, så det kan mærkes til bane brug. De forbedrede egenskaber i vådt føre har vi ikke haft lejlighed til at afprøve og de ekstra km i dækket kræver mange flere timers brug for at kunne bedømme det. Men det man kan konstatere, er at dækket har forbavsende lidt slid på trods af banekørsel og det er mere fleksibelt i forhold til dæktryk end sidste års model. Selvom dæktrykket blev ændret både op og ned forblev dækslidet rigtig flot.

    User Thumb TrackdayGuiden
    Responsive image
    Et par ekstre ord med på vejen om S21...

    Battlax S21 er et meget alsidigt trackdaydæk til skiftende vejrforhold. Vi startede ud på våd og kold bane (5 grader) og sluttede på tør bane i høj solskin (15 grader). Vi kørte med uændret dæktryk alle dage og havde et pænt slidt. S21 har et perfekt greb til både den nye og mere erfarne trackdaykører. Ved hårdt press og acceleration ud af sving oplevede vi kun få kontrollerede udskridninger. Dette dog først ved aggressiv kørsel.

    Vi afprøvede dækkene på Gsxr1000 med følgende dæktryk (kolde dæk):
    For 28psi (Bridgestone anbefaler 31psi)
    Bag 23psi (Bridgestone anbefaler 27psi)

    TrackdayGuiden giver Battlas S21 gode anbefalinger med på banen, og kan roligt anbefale nye, som øvede trackdaykører S21erne.


  • Battlax S20 EVO
    Battlax SC20 EVO

    Battlax Hypersport S20 EVO overgår ifølge Bridgestone selv den testvindende foregænger Battlax S20 og udnytter fordelene af Bridgestone´s MotoGP dækteknologi. Den nye konstruktion og compound teknologi giver længere højtydende performance - og kilometerydelse samt forbedrede evner ved nedbremsning, kraftig accelaration og hurtige S-kombinationer. Selv i regnvejr overrasker det positivt under nedbremsning og kurvekørsel. Se Bridgestones anbefalinger til dæktryk på denne tabel.

    Find yderligere information om S20 på Bridgestone´s egen hjemmeside

    S20 er et rigtig godt dæk, som sikrer dig et godt greb og ikke mindst mange km på banen/landevejen, læs -> det vil holde til mange trackdays for grønne og blå kørere. Det er et meget alsidigt dæk som kan bruges på mange typer baner lige fra baner med mange lige strækninger til dem med mange sving. Dog kan det ses på dækket hvis man "piner" det med en 1000ccm, her vil det hurtigt blive for varmt og sliddet bliver øget markant.

    User Thumb TrackdayGuiden
  • Battlax R10 EVO
    Battlax R10 EVO

    Bridgestone giver Battlax R10 EVO rosende ord med på vejen. Revolutionerende konstruktion og compound teknologi giver dig midlet til at flytte dine grænser. Vil du kaste den ind, gennem og ud af krogene - uden at tænke på svinget ? Så bare stol på Bridgestone's mest advancerede MotoGP™ teknologi !. Hvis du troede du kendte til præcisionskontrol, så bered dig på en ny virkelighed. Ekstra kantgreb på fordækket og større forudsiglighed på bagdækket giver dig kontrol som aldrig før. Se Bridgestones anbefalinger til dæktryk på denne tabel..

    Find yderligere information om R10 på Bridgestone´s egen hjemmeside

    R10 levede til fulde op til de positive tilbagemeldinger, som vi havde hørt fra andre. Der er et rigtig godt greb i asfalten både ved accelaration, nedbremsing og nedlægning. Ved kørsel på en hurtigt bane med grov asfalt, oplevede vi dog et stort dækslid pga. høj varme i dækket. På trods af en del justringer på dæktryk og affjedring, lykkedes det os ikke at minimere slidet. Her viste det sig at S20 var langt nemmere at ”arbejde” med uden stort dækslid til følge. Til Blå & Rød gruppe holder disse 100%

    User Thumb TrackdayGuiden
  • Battlax Racing V02
    Battlax Racing V02

    Bridgestone beskriver deres V02 som "Udenfor kategori" – performance. Super kontaktfølelse gennem svinget betyder bedre kontrol på skridgrænsen - selv ved dybe nedlægningsvinkler. Den seneste konstruktionsteknologi sammen med den nye compound…en "gribende" oplevelse gennem hele temperaturskalaen og sikrer dig at du er klar på første omgang. Og som en ekstra bonus, kan du blive ved med at lave hurtige omgangstider takket være Battlax Racing V02 blødere - og mere slidstærke – compound. Se Bridgestones anbefalinger til dæktryk på denne tabel..

    Find yderligere information om V02 på Bridgestone´s egen hjemmeside.

    V02 er toppen af Bridgestone´s racedæk, hvilket også stiller krav til køreren. Det er rimelig nemt at holde dem varme og det giver dig en god trykhedsfølelse allerede på de første omgange. Er din mc opsat korrekt er der forholdsvis mange km i dækket sammenlignet med andre typer slicks. Der er ingen tvivl om at det er et dæk, som kan give den rette køre lidt ekstra. Spørgsmålet er bare om kørere i blå og rød gruppe vil være i stand til at kunne udnytte det.

    User Thumb TrackdayGuiden
  • TrackdayGuidens anbefaling i forhold til grupperne

  • Michelin Pilot Road 4
    Michelin Pilot Road 4

    Her er et dæk man kan føle sig tryg ved at køre på som begynder. De varmer hurtigt op uden dækvarmere, har fint bid uden overraskelser (udskridninger), og kan uden problemer køre "begynder" grupper på en trackday.
    Dette dæk er specielt designet til at preforme bedre end standard dæk på vådt underlag. Dog kan det anbefales at man passer på og sætter ambitionerne ned ved trackdaykørsel i regnvejr. Selv om dækket står op til 24% bedre fast, ifølge Michelin, på vådt underlag, skal man have respekt for regnen.
    Hvis evnerne rækker til lidt hurtigere banekørsel og niveauet ligger i midten af "feltet" bør man skifte til mere sportspræget gadedæk.
    Michelin Pilot Road 4, er et godt sikkert dæk til hverdags gadebrug og trackdaykørsel på begynderniveau et par gange om året. Se beskrivelse af dækket på Michelins hjemmeside




  • Michelin Pilot Power 3
    Michelin Pilot Power 3

    Pilot Power har i mange år været et rigtig godt sports-gadedæk og med version nr 3 i rækken er dette ingen undtagelse. De har fået dækket til at holde endnu længere end de tidligere versioner. Det kan sagtens følge med i hele "Grøn/Gul" og "blå" (første 2 af 4 hastighedsgrupper) på trackdays. De giver et godt bid og er lette at varme op og opretholde varmen i. Du behøver således ikke bruge dækvarmere. De giver en god trykhedsfølelse i svingene også selv på større baner uden konstante sving til at holde på varmen. Under nedbremsning får man en følelse af at de bider godt i asfalten. Michelin Pilot Power 3 er beregnet til frisk gadekørsel og egner sig derfor fint til flere trackdays om året i blå gruppe. Se beskrivelse af dækket på Michelins hjemmeside



  • Michelin Pilot Power Supersport
    Michelin Pilot Power Supersport

    Fine gade "semislicks" som er udviklet til brug 50% på gaden og 50% på banen. Du kommer således ikke tættere på et banedæk, som også kan bruges på gaden. Det umiddelbare valg for dem der ikke kører overvejende gadekørsel, men som bruger lige så meget tid på banen og ønsker at gøre brug af de forbedrede egenskaber. Dette dæk udemærker sig især ved at man kan kører med lavere dæktryk end almindelige gadedæk og derved opnår mere kontaktflade og lettere kan holde dækkene varme. Et dæk som du uden problemer kan føle dig tryk ved selv i den hurtigeste ende af blå gruppe. Det kan være en fordel at bruge dækvarmere for hurtigere at følge sig tryg på banen (fra første pas), hvis du ikke kan vente en omgang med at give fuld gas. Se beskrivelse af dækket på Michelins hjemmeside.




  • Efter anvisning fra importøren blev dæktryket indstillet til 2-2,1 bar foran 1,8-1,9 bar på baghjulet, hvilket passede fint på min maskine.

    Der er ingen tvivl om at alle 3 dæk fra Michelin er nogle gode gadedæk, som sagtens kan bruges på banen i de langsommere grupper. Med Road 4 oplevede jeg enkelte gange små udskridninger på baghjulet på vej ud af svingene ved tidlig og kraftig gasgivning. Ikke noget forudroligende, men nok til at jeg vil anbefale at vælge Supersport dækket, hvis du kører på en 1000 ccm og ligger i den bedre ende af blå gruppe.

    User Thumb Dick Peters - TrackdayGuiden.dk

    Jeg har i mange år kørt med Pilot Power på min gademaskine med gode erfaringer. Den nye version med Power 3 gør det bare endnu bedre og udmærker sig på banen med sit gode greb i asfalten og stabile styreegenskaber.
    Road dækkene bliver hurtigt varme og har et trygt greb, og specielt på let våd asfalt overraskede de positivt.

    Samlet set er Road og Supersport dækkene begge gode dæk, men min tillid ligger i Power 3 hvilket gør det til mit foretrukne valg af de 3 dæktyper.

    User Thumb Søren Obel - TrackdayGuiden.dk

Dækrelateret udstyr

Afprøvning af udstyr relateret til dæk.

  • SayJes dækskifter
    Dækmaskine fra SayJes
    TrackdayGuiden har haft mulighed for at afprøve dækmaskinen fra SayJes i sæsonen 2014.
    Dækapparatet er udviklet af SayJes i Nykøbing S, hvis mål var at lave et dækapparat som var praktisk og effektivt til race og trackdays. Der findes flere dækapparater på markedet, men der hvor den største forskel ligger i dette apparat er i arbejdshøjden. Apparatet sættes nemlig fast på trækkuglen bag på bilen og løftes derved op fra jorden så du ikke skal kravle rundt på dine knæ. Det sættes fast på samme måde om trækkuglen, som man kender det fra et alm. cykelstativ. Apparatet understøttes af lodrette ben, som foldes ud under apparatet. Ideen er god, men det har desværre betydning for stabiliteten.

    Apparatet har en effektivt klo (næb) til at trække dækket fra fælgen på en nem måde. Kloen er af hård plast og derved skånsom mod fælgen så der ikke efterlades ridser. Apparatet kan nemt indstilles så det passer til flere forskellige fælgstørrelser og man kan tilkøbe et system til at presset dækket løs fra fælgen mod en merpris.

    Alt i alt kan man her få et dækapparat, hvor der er tænkt over tingene og som er nemt at transportere. I et og samme apparat kan du klare alle processor i et dækskift, hvis du medkøber det ekstra system til at presse dækket løs fra fælgen. Med en markedspris på omkring de 3.000 kr bør man dog gøre op hvornår det har tjent sig ind, hvis du kun er afsted få gange på en sæson.

    Pros:
    Pladsbesparende kontra en rigtig dækmaskine
    Skånsom mod fælgen pga. kloens udførelse i hård plast.
    Smart tilkobling til anhængertræk for god arbejdshøjde.
    God invistering for klubber eller racehold.
    Ved hyppige dækskift tjener dækapparatet sig hurtigt ind.

    Cons:
    Mange komponenter der skal samles og skilles ad.
    Dækapparatet mangler "finish".
    Støttebenene mangler lidt stabilitet.
    Afhængig af en trækkrog til montering
    Mangler afbalanceringsmulighed